nedeľa 3. júla 2016

Report z jazdy CCM GP450

...je deň pred návštevou cestovateľskej akcie a ja si na obede listujem čo je nové  vo svete motoriek. Zrazu vidím príspevok Sadílka z CCM450.cz, ako je možné si zahovoriť jazdu na spomínanej akcii. Slovo dalo slovo a ja sa ako jeden z prvých ocitám za rajdami tejto zaujímavej motorky.


So Sadílkom sa stretáme na Česko-Slovenských hraniciach. Debatujeme, a vysvetľuje mi o čom  táto motorka je.


Komponenty a technika
Ako už mám zvykom, kvalitu spracovania si obzerám ako prvú a zamýšľam sa nad jednotlivými konštrukčnými riešeniami.  Táto motorka je vlastne ,,angličák“ s nemeckým motorom a talianskym podvozkom. Nemecký motor je použitý z modelu G450X, resp. v Bavorských závodoch bol navrhnutý, ale vyrába sa o niečo východnejšie. Priznám sa, počul som o ňom už všeličo, ale do tejto motorky ho štandardne dávajú so zníženým výkonom 29,5kW. Takže výsledkom je síce znížený výkon, ale zvýšená životnosť a interval výmeny oleja na 8000km.

Taliansky podvozok je od výrobcu Marchozzi so 265mm/Ф45mm USD vidlicami Marzocci a 265mm Marcocci Tractive zadnou jednotkou. Veľkou výhodou je, že už pri objednávke je možné si zahovoriť  tuhosť podľa vašej hmotnosti. Mnou testovaný kúsok mal tlmiče nastavené na 95kg.
265mm zdvihy, 45mm USD Marzocci

Kolesá, stredy a výplet sú orazené značkou CCM. Osobne si myslím, že ich v rámci kooperácie kupujú od inej značky, teda okrem stredových nábojov, ktoré si vyrábajú. Napr. taká moja XT660z Ténéré má výplety z tenších drôtov ako táto o 70kg ľahšia motorka.

K podvozku je dobré pripomenúť i kvalitné spracovanie okulárov z Al zliatin, ktoré Roman mal navyše v peknej eloxovanej červenej farbe.
Pristrojovka, červeno eloxované okuláre

Rám je tiež z dielne CCM a je vidieť opäť spracovanie na top úrovni. Nielen spracovanie, ale i riešenie je výborné. Za zmienku určite stojí praktické riešenie umiestnenia primárneho kolieska. Ten je takmer v jednej osi s osou otáčania kyvnej vidlice. I tu je vidieť spolupráca s BMW, keďže model G450X disponoval týmto riešením, a tak isto i motocykle Husqarna v časoch, keď BMW bolo ich majiteľom. Výhoda je v malom previse reťaze, jej menšiemu namáhaniu, a tým i lepšej životnosti. Nevýhodou je iba v prípade výmene reťazovej sady vzhľadom na zlý prístup a nutnosti rozoberania zadnej kyvky.

Ergonómia a kapotáž
Posed síce pôsobí ostro endurácky, avšak predsa je tu len poznať zmiernenie kvôli turistike. Sedlo je síce úzke, ale jemne tvarované a príjemne mäkké. Nedá sa to síce porovnávať s väčšími turistami v kategórií ,,Adventure“, avšak nie je to ani tvrdá enduro lavica. Kompromis však už nezaznamenávam u polohy stupačiek, kde so svojou výškou som mal dosť skrčené nohy (193cm).  Na dlhé sedenie to rozhodne nevyzerá, ale koniec koncov na toto motorka ani nie jei robená. Čo sa mi naopak veľmi pozdávalo bola kapotáž a ochrana jazdca. Predná časť je pekne široká, a tak jazdca celkom slušne chráni. Predný štít je dodávaný podľa úrovne motocykla. U turistickej S verzie je plexi polohovateľné a svoju prácu si poctivo odvádza.

Prístrojový panel, ktorý je umiestený v kapotáži pekne dopĺňa tvar motocykla. Keďže motorka nedisponuje žiadnymi zbytočnosťami zo sveta elektroniky, tak tu nájdeme iba klasické kontrolky. Display nám takisto nebude nič viac ukazovať. Iba rýchlosť a 3 tripy v ponuke. Tu by som ja osobne na turistiku prijal i otáčkomer, pretože mi tu chýbala informácia otáčok najmä pri vyšších rýchlostiach. Nebolo by to na škodu, vedieť koľko točím na najvyššom stupni pri cestovnej 110tke. Malo by to výhodu, pretože hneď viem ako trápim motor a okrem polohy mojej pravačky, by som tak mohol sledovať i informáciu na budíku.

Rovnako ako palubovka sú riešené ovládače na rajdoch. Opäť nájdete iba to čo je potrebné a rozmiestnenie ovládačov je rovnaké ako sme zvyknutí. Keď som pri tých rajdoch, tak tie sú klasicky 28mm, príjemne široké a rovné. Na konci sú sériovo dodávané chrániče páčok vyrobené z plastu. Na mňa pôsobili zvláštne a rozhodne by som ich vymenil za chrániče s výstuhou. Avšak toto je iba môj názor a odolnosť chráničov som našťastie nemusel overovať.

Ku ergonómií a ovládaniu patria i páčky, na ľavo sa spojková páčka ovláda ľahkým chodom pomocou lanka a na pravej strane klasicky hydraulická predná brzda. Radička rýchlostí by mohla byť o niečo dlhšia a možno málinko inak tvarovaná. Jazda v teréne si tak vyžadovala málinko iné rozloženie nôh pri ovládaní.  Je to síce detail, ktorý mňa prekvapil, ale rýchlo som si naň zvykol a i vďaka mojej výške som si našiel tú svoju polohu.

Ako sa na tom jazdí?
Skvele...tak by znela krátka odpoveď. Mnou testovaný kúsok bol doplnený navyše cca o 25kg batožiny na zadnom sedadle. Bola to skvelá príležitosť overiť motocykel ako sa správa pri turistike. Hmotnosť  motocykla 125kg+20l nádrž + 25kg batožiny je stále hlboko menšia ako Ténéré, a z toho dôvodu som sa cítil ako na bicykli.

Správanie motocykla je veľmi príjemné bez ucukanej ostrej odozvy alebo niečoho podobného. Podvozok si tu pracuje na výbornú, veľké kolesá s ešte väčšími zdvihmi pracujú geniálne. Necítim žiadnu húpavosť, ale pekne plynulú jazdu, ktorá filtruje nerovnosti vozovky. Hlbšie potápanie pochopiteľne je poznať až pri prudkom brzdení pred zákrutou. Pri jazde na ceste som mal iba problém s chýbajúcim otáčkomerom a častejším hľadaním šiesteho prevodového stupňa.

Avšak táto motorka nie je o asfalte, ale o trošku špinavšom druhu cestovania. Po krátkom vození sa na asfalte sme zamierili do lesa. Bola to kombinácia lúky, lesnej cesty a lesného úzkeho chodníka. Limitom tu boli iba cestné sériové pneumatiky, ktoré ma znervózňovali na mokrých úsekoch. Ako bude vidno i na zostrihu z cesty, jazda nebola žiadna časovka, ale naopak, typická Adventure jazda s občasným kochaním. Mojim názorom je, že jazdec ďaleko od domova nejde na 100% svojich možností a ide tak nejako opatrnejšie, než je zvyknutý doma za ,,komínom“.  V teréne všetko funguje na tomto stroji tak ako má. Motor, prevodovka, tlmiče sú naozaj skvelo vyladené a prakticky som tu nemal vôbec žiadne výhrady. To, že tento stroj to naozaj s offroadom myslí vážne je jeho celková koncepcia. Nie sú tu potrebné žiadne padacie rámy, pretože falošná ,,nádrž“ je z odolného plastu. Vzduchový filter sa nachádza takmer v jej najvyššej časti, čo zabezpečuje naozaj, ale naozaj vysokú brodivosť.  Nádrž, ale tento raz tá ,,pravá“ sa nachádza v podsedlovej časti motorky. Veko nádrže je síce na zadu, tesne za sedadlom, čo má za následok menej pohodlné tankovanie. Hold je to daň za výborné rozloženie hmotnosti. Čo sa mne osobne nepáčilo, bol predný blatník. Nie však zo stránky designu, ale funkčnosti. Po prejdenej trase bol chladič celkom znečistený, čo v porovnaní s Ténéré sa nekonalo. Tu by som možno skúsil upraviť si predný blatník, alebo pred dlhšou cestou riadne otestoval chladiacu sústavu motocykla.

Detaily ktoré potešia:
I keď je CCM-ko  malou značkou, poteší v základe drobnosťami, ktoré nemajú ani väčšie koncerny. Napr. ku kľúčom je krásna kožená kľúčenka s logom CCM a ukrytým USB kde je komplet servisný manuál! Ďalej taštička s univerzálnym skrutkovačom a bitmi potrebnými na základné servisné úkony. Značka k motorke ponúka i široký rozsah doplnkovej výbavy počnúc prídavnými svetlami a končiac batožinou. Človek si tak nakonfiguruje presne to čo potrebuje. Mňa osobne i tak najviac potešila možnosť  naladiť si podvozok už z výroby.   


Čo by som na motorke zmenil?
Na záver napíšem, iba to čo by som zmenil. Pozitívneho hodnotenia bolo dosť, a to čo sa mi páčilo som napísal vo vyšších riadkoch. Pre mňa, vyššieho jazdca, by som urobil zopár drobností s radičkou a vyššími rajdami.  Osobne by som tam prijal iný štít, nie že by plexi nefungovalo, ale štít z kompozitu by som tam videl po stránke designu radšej. Pokračoval by som drobnosťou ako sú pevnejšie chrániče rúk a sklápateľné spätné zrkadlá. Poslednou vecou by bolo nutné riešiť umiestnenie mapy, keďže ja elektronickú navigáciu nepoužívam. Tu by som videl fintu v magnetických samolepkách na falošnú ,,nádrž“. Po týchto všetkých drobných úpravách by sa z tejto motorky stal takmer dokonalý Adventurista.
Držiak plexi

Pre koho je motocykel určený?
Je pravdou, že CCM450 je motocykel s jednoznačným zameraním, ktorý na trhu jednoducho chýbal. Jeho nevýhodou je menšia kubatúra, ktorá u väčšiny ľudí spôsobuje váhanie. Avšak, je to daň za cenu nízkej hmotnosti a v konečnom dôsledku ,,iba“ 450 maximálne vyhovuje. Budúci majiteľ musí vedieť, na čo motocykel bude používať. Nedá sa s tým závodiť na ceste ani pohodlne voziť po diaľnici, či jazdiť vo dvojici dlhé trasy. Dá sa s tým robiť naozaj vážna turistika sólo jazdca do krajín, kde offroad nie je ilegálnou záležitosťou a väčšina medzimestských ciest je nespevneného charakteru. Tu oceníte offroadové vlastnosti motocykla skombinované s turistickými génmi.

Čo na to konkurencia?
Tento motocykel svojím príchodom na trh zaslepil ,,dieru“ na trhu. Doteraz sa žiadnemu inému výrobcovi nepodarilo urobiť konkurenčný model. Na um mi prichádzajú endurá z koncernu KTM, a to 690 Enduro R a Husqvarna 701 Enduro, či tohtoročná novinka AJP PR7. Avšak KTM a Husqvarna majú menšie nádrže, žiadnu ochranu pred vetrom, vyššiu spotrebu a hlavne hmotnosť. Je pravdou, že majú nižšiu cenu, avšak nakonfigurovať  rally kit tiež stojí nemalé peniaze. Novinka od AJP PR7 už ten kit má, avšak jej cena je neznáma. Budúci zákazník si bude musieť rozmyslieť, čo od motocykla chce, pretože skĺbiť nízku hmotnosť a výkon je obtiažne. V tomto CCM450 jednoznačne vyhráva a so svojimi 125kg najmenej obmedzuje jazdu v teréne.
Na test som prišiel s mojou Ténéré


Technické údaje/ porovnanie:



zdroje: 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára