...je deň pred návštevou cestovateľskej akcie a ja si
na obede listujem čo je nové vo svete
motoriek. Zrazu vidím príspevok Sadílka z CCM450.cz, ako je možné si
zahovoriť jazdu na spomínanej akcii. Slovo dalo slovo a ja sa ako jeden
z prvých ocitám za rajdami tejto zaujímavej motorky.
So Sadílkom sa stretáme na Česko-Slovenských hraniciach.
Debatujeme, a vysvetľuje mi o čom táto motorka je.
Komponenty a technika
Ako už mám zvykom, kvalitu spracovania si obzerám ako prvú
a zamýšľam sa nad jednotlivými konštrukčnými riešeniami. Táto motorka je vlastne ,,angličák“
s nemeckým motorom a talianskym podvozkom. Nemecký motor je použitý
z modelu G450X, resp. v Bavorských závodoch bol navrhnutý, ale vyrába
sa o niečo východnejšie. Priznám sa, počul som o ňom už všeličo, ale
do tejto motorky ho štandardne dávajú so zníženým výkonom 29,5kW. Takže
výsledkom je síce znížený výkon, ale zvýšená životnosť a interval výmeny
oleja na 8000km.
Taliansky podvozok je od výrobcu Marchozzi so 265mm/Ф45mm
USD vidlicami Marzocci a 265mm Marcocci Tractive zadnou jednotkou. Veľkou
výhodou je, že už pri objednávke je možné si zahovoriť tuhosť podľa vašej hmotnosti. Mnou testovaný
kúsok mal tlmiče nastavené na 95kg.
265mm zdvihy, 45mm USD Marzocci |
Kolesá, stredy a výplet sú orazené značkou CCM. Osobne
si myslím, že ich v rámci kooperácie kupujú od inej značky, teda okrem
stredových nábojov, ktoré si vyrábajú. Napr. taká moja XT660z Ténéré má výplety
z tenších drôtov ako táto o 70kg ľahšia motorka.
K podvozku je dobré pripomenúť i kvalitné spracovanie
okulárov z Al zliatin, ktoré Roman mal navyše v peknej eloxovanej
červenej farbe.
Pristrojovka, červeno eloxované okuláre |
Rám je tiež z dielne CCM a je vidieť opäť spracovanie
na top úrovni. Nielen spracovanie, ale i riešenie je výborné. Za zmienku
určite stojí praktické riešenie umiestnenia primárneho kolieska. Ten je takmer v jednej
osi s osou otáčania kyvnej vidlice. I tu je vidieť spolupráca
s BMW, keďže model G450X disponoval týmto riešením, a tak isto
i motocykle Husqarna v časoch, keď BMW bolo ich majiteľom. Výhoda je
v malom previse reťaze, jej menšiemu namáhaniu, a tým i lepšej
životnosti. Nevýhodou je iba v prípade výmene reťazovej sady vzhľadom na
zlý prístup a nutnosti rozoberania zadnej kyvky.
Ergonómia a kapotáž
Posed síce pôsobí ostro endurácky, avšak predsa je tu len
poznať zmiernenie kvôli turistike. Sedlo je síce úzke, ale jemne tvarované
a príjemne mäkké. Nedá sa to síce porovnávať s väčšími turistami
v kategórií ,,Adventure“, avšak nie je to ani tvrdá enduro lavica.
Kompromis však už nezaznamenávam u polohy stupačiek, kde so svojou výškou
som mal dosť skrčené nohy (193cm). Na
dlhé sedenie to rozhodne nevyzerá, ale koniec koncov na toto motorka ani nie jei
robená. Čo sa mi naopak veľmi pozdávalo bola kapotáž a ochrana jazdca.
Predná časť je pekne široká, a tak jazdca celkom slušne chráni. Predný
štít je dodávaný podľa úrovne motocykla. U turistickej S verzie je
plexi polohovateľné a svoju prácu si poctivo odvádza.
Prístrojový panel, ktorý je umiestený v kapotáži pekne dopĺňa
tvar motocykla. Keďže motorka nedisponuje žiadnymi zbytočnosťami zo sveta elektroniky,
tak tu nájdeme iba klasické kontrolky. Display nám takisto nebude nič viac
ukazovať. Iba rýchlosť a 3 tripy v ponuke. Tu by som ja osobne na
turistiku prijal i otáčkomer, pretože mi tu chýbala informácia otáčok
najmä pri vyšších rýchlostiach. Nebolo by to na škodu, vedieť koľko točím na najvyššom
stupni pri cestovnej 110tke. Malo by to výhodu, pretože hneď viem ako trápim
motor a okrem polohy mojej pravačky, by som tak mohol sledovať
i informáciu na budíku.
Rovnako ako palubovka sú riešené ovládače na rajdoch. Opäť
nájdete iba to čo je potrebné a rozmiestnenie ovládačov je rovnaké ako sme
zvyknutí. Keď som pri tých rajdoch, tak tie sú klasicky 28mm, príjemne široké
a rovné. Na konci sú sériovo dodávané chrániče páčok vyrobené
z plastu. Na mňa pôsobili zvláštne a rozhodne by som ich vymenil za chrániče
s výstuhou. Avšak toto je iba môj názor a odolnosť chráničov som
našťastie nemusel overovať.
Ku ergonómií a ovládaniu patria i páčky, na ľavo
sa spojková páčka ovláda ľahkým chodom pomocou lanka a na pravej strane
klasicky hydraulická predná brzda. Radička rýchlostí by mohla byť o niečo
dlhšia a možno málinko inak tvarovaná. Jazda v teréne si tak
vyžadovala málinko iné rozloženie nôh pri ovládaní. Je to síce detail, ktorý mňa prekvapil, ale
rýchlo som si naň zvykol a i vďaka mojej výške som si našiel tú svoju
polohu.
Ako sa na tom jazdí?
Skvele...tak by znela krátka odpoveď. Mnou testovaný kúsok
bol doplnený navyše cca o 25kg batožiny na zadnom sedadle. Bola to skvelá
príležitosť overiť motocykel ako sa správa pri turistike. Hmotnosť motocykla 125kg+20l nádrž + 25kg batožiny je
stále hlboko menšia ako Ténéré, a z toho dôvodu som sa cítil ako na
bicykli.
Správanie motocykla je veľmi príjemné bez ucukanej ostrej
odozvy alebo niečoho podobného. Podvozok si tu pracuje na výbornú, veľké kolesá
s ešte väčšími zdvihmi pracujú geniálne. Necítim žiadnu húpavosť, ale pekne
plynulú jazdu, ktorá filtruje nerovnosti vozovky. Hlbšie potápanie pochopiteľne
je poznať až pri prudkom brzdení pred zákrutou. Pri jazde na ceste som mal iba
problém s chýbajúcim otáčkomerom a častejším hľadaním šiesteho
prevodového stupňa.
Avšak táto motorka nie je o asfalte, ale o trošku
špinavšom druhu cestovania. Po krátkom vození sa na asfalte sme zamierili do
lesa. Bola to kombinácia lúky, lesnej cesty a lesného úzkeho chodníka.
Limitom tu boli iba cestné sériové pneumatiky, ktoré ma znervózňovali na
mokrých úsekoch. Ako bude vidno i na zostrihu z cesty, jazda nebola
žiadna časovka, ale naopak, typická Adventure jazda s občasným kochaním. Mojim
názorom je, že jazdec ďaleko od domova nejde na 100% svojich možností
a ide tak nejako opatrnejšie, než je zvyknutý doma za ,,komínom“. V teréne všetko funguje na tomto stroji
tak ako má. Motor, prevodovka, tlmiče sú naozaj skvelo vyladené
a prakticky som tu nemal vôbec žiadne výhrady. To, že tento stroj to
naozaj s offroadom myslí vážne je jeho celková koncepcia. Nie sú tu
potrebné žiadne padacie rámy, pretože falošná ,,nádrž“ je z odolného
plastu. Vzduchový filter sa nachádza takmer v jej najvyššej časti, čo
zabezpečuje naozaj, ale naozaj vysokú brodivosť. Nádrž, ale tento raz tá ,,pravá“ sa nachádza
v podsedlovej časti motorky. Veko nádrže je síce na zadu, tesne za
sedadlom, čo má za následok menej pohodlné tankovanie. Hold je to daň za
výborné rozloženie hmotnosti. Čo sa mne osobne nepáčilo, bol predný blatník.
Nie však zo stránky designu, ale funkčnosti. Po prejdenej trase bol chladič
celkom znečistený, čo v porovnaní s Ténéré sa nekonalo. Tu by som
možno skúsil upraviť si predný blatník, alebo pred dlhšou cestou riadne
otestoval chladiacu sústavu motocykla.
Detaily ktoré potešia:
I keď je CCM-ko
malou značkou, poteší v základe drobnosťami, ktoré nemajú ani
väčšie koncerny. Napr. ku kľúčom je krásna kožená kľúčenka s logom CCM
a ukrytým USB kde je komplet servisný manuál! Ďalej taštička
s univerzálnym skrutkovačom a bitmi potrebnými na základné servisné
úkony. Značka k motorke ponúka i široký rozsah doplnkovej výbavy
počnúc prídavnými svetlami a končiac batožinou. Človek si tak
nakonfiguruje presne to čo potrebuje. Mňa osobne i tak najviac potešila
možnosť naladiť si podvozok už
z výroby.
Čo by som na motorke zmenil?
Na záver napíšem, iba to čo by som zmenil. Pozitívneho
hodnotenia bolo dosť, a to čo sa mi páčilo som napísal vo vyšších
riadkoch. Pre mňa, vyššieho jazdca, by som urobil zopár drobností
s radičkou a vyššími rajdami.
Osobne by som tam prijal iný štít, nie že by plexi nefungovalo, ale štít
z kompozitu by som tam videl po stránke designu radšej. Pokračoval by som
drobnosťou ako sú pevnejšie chrániče rúk a sklápateľné spätné zrkadlá.
Poslednou vecou by bolo nutné riešiť umiestnenie mapy, keďže ja elektronickú
navigáciu nepoužívam. Tu by som videl fintu v magnetických samolepkách na
falošnú ,,nádrž“. Po týchto všetkých drobných úpravách by sa z tejto
motorky stal takmer dokonalý Adventurista.
Držiak plexi |
Pre koho je motocykel určený?
Je pravdou, že CCM450 je motocykel s jednoznačným
zameraním, ktorý na trhu jednoducho chýbal. Jeho nevýhodou je menšia kubatúra,
ktorá u väčšiny ľudí spôsobuje váhanie. Avšak, je to daň za cenu nízkej
hmotnosti a v konečnom dôsledku ,,iba“ 450 maximálne vyhovuje. Budúci
majiteľ musí vedieť, na čo motocykel bude používať. Nedá sa s tým závodiť
na ceste ani pohodlne voziť po diaľnici, či jazdiť vo dvojici dlhé trasy. Dá sa
s tým robiť naozaj vážna turistika sólo jazdca do krajín, kde offroad nie
je ilegálnou záležitosťou a väčšina medzimestských ciest je nespevneného
charakteru. Tu oceníte offroadové vlastnosti motocykla skombinované
s turistickými génmi.
Čo na to konkurencia?
Tento motocykel svojím príchodom na trh zaslepil ,,dieru“ na
trhu. Doteraz sa žiadnemu inému výrobcovi nepodarilo urobiť konkurenčný model.
Na um mi prichádzajú endurá z koncernu KTM, a to 690 Enduro R
a Husqvarna 701 Enduro, či tohtoročná novinka AJP PR7. Avšak KTM
a Husqvarna majú menšie nádrže, žiadnu ochranu pred vetrom, vyššiu
spotrebu a hlavne hmotnosť. Je pravdou, že majú nižšiu cenu, avšak
nakonfigurovať rally kit tiež stojí
nemalé peniaze. Novinka od AJP PR7 už ten kit má, avšak jej cena je neznáma.
Budúci zákazník si bude musieť rozmyslieť, čo od motocykla chce, pretože skĺbiť
nízku hmotnosť a výkon je obtiažne. V tomto CCM450 jednoznačne
vyhráva a so svojimi 125kg najmenej obmedzuje jazdu v teréne.
Na test som prišiel s mojou Ténéré |
Technické údaje/ porovnanie:
zdroje:
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára