Tak ako je zvykom už niekoľko rokov sa i tento rok
v Bělej pod Bezďezem uskutočnil festival motocyklov KTM. Tento rok som bol
premiérovo jeho účasťou i ja.
Známy areál Motorland je preslávený svojou jedinečnosťou. Na
svoje si tu prídu všetky kategórie motoršportu. Tento rok si KTM pripravila na
test svoje novinky, ale i niekoľko motocyklov zo svojej stálej ponuky.
Prvoradé boli novinky v podobe Duke 690/R, SuperDuke 1290/GT a ako
bonus som si doprial 1190 Adventure R, Freeride E-XC, Freeride 350.
As it is
tradition for several years, even this year the KTM Festival was held in Bělá
pod Bezdězem. This year I was part of it for the first time. The famous
areal Motorland is unique. This year KTM has provided us with newcomers such as
Duke 690/R, SuperDuke 1290/GT and as a bonus I tried out the 1190 Adventure R,
Freeride E-XC and the Freeride 350.
Priznám sa, že som sa mierne obával tejto motorky. So svojou
výškou 193cm som nevedel, či sa vôbec poskladám na tento rozmerovo malý motocykel.
Našťastie som to nejako zvládol a jazda mohla začať..
I had mixed
feelings stepping on this bike. With my height of 193cm I was afraid that I
would not fit on this small bike. Somehow I managed, and the ride could begin.
Po štarte nastalo typické bublanie jednovalca.
S jednovalcami nad 600ccm skúsenosti mám, ale toto po rozbehu vôbec nebolo
poznať. Do otáčok šla ako strelená a také to poctivé kladivo som
v tom nevnímal. A čo vibrácie typické pre veľkoobjemový jednobuch..? Takmer
žiadne, neveril som, že pod nohami mi bije známy vibrátor LC4.
After
start, you heard the typical sound of the one piston engine. I acquired
experiences with the one piston engines above 600cc a long time ago. But this was
different. You would not know. The bike
responded very well in high torque. What about the vibrations of such a big one
piston engine? I was very surprised. You could not even feel them. I could not
believe, that between my legs is the famous LC4.
Ako druhé mi prišla na um tá istá myšlienka ako aj kolegovi
Petrovi Fryčovi ,,tá motorka nemá vůbec prědek“. Vidíte iba rajdy, palubovku
a potom asfalt. S Duke 690 som strávil 30 testovacích minút
a bol som za ne vďačný, pretože to bola drobná predpríprava na Duke 690R.
My second
thought was same as of my colleague Peter Fryč. ,,that bike doesn’t have any
front!“. You can see only the steering, dashboard and then the road. With the
Duke 690 I spend 30 testing minutes, and I was grateful for them because it was
the preparation for Duke 690R.
Duke 690 R
Rozdiely oproti klasickej verzii vidíte už na prvý pohľad.
Hlavným prvkom okrem inej grafiky kapotáže je typicky ,,R“ orange rám, ktorý
KTM dáva na svoje R-kové modely. Ďalej je tomu prispôsobená ergonómia, iné
stupačky, podvozok, priesvitné veko filtra a nakoniec športový výfuk
z dielne Akrapovič.
You can see
differences between the 690 and 690R for the first sight. The key element,
besides the graphics of cowling is the ,,R“ orange frame which KTM provides for
their R-series. Next up is the ergonomics. Different standpipes, chassis, transparent
filter cap and last but not least a sport exhaust from Akrapovič.
Duke R sme prevetrali na okruhu, za ktorý si mimochodom
organizátor zaslúži pochvalu, pretože ho poskladali na mieru tomuto motocyklu.
Celý okruh spočíval v troch rovinkách, jednom prudkom vracáku, tiahlymi
zákrutami a dvomi prekážkami, ktorým sa bolo nutné vyhnúť.
I took the
Duke R to the circuit. (The organizers have a big plus for it, making it for
the particular bikes) The whole circuit consisted of three straights, one steep
hill, long curves and two obstacles you had to avoid.
Už po štarte dal o sebe vedieť pán Akrapovič, teda po
tom, ako sa rozsvietili budíky a všetko zapípalo ako malo. Hneď po rozbehu
som si musel svoje dlhé nohy zalomiť ešte viac dozadu než u ,,hladkého“ Duka.
Right at
the start you could hear Mr. Akrapovič and his work. Well, right after I broke
my legs even more as on the standard Duke. The first lap was getting used to
the bike and together with Peter. Luck for me was the warning of my college. ,,the
left turn slips“. So after the first lap, I was aware of it.
Prvé kolo bolo spoznávanie a v podstate sme ho
s Petrom prešli spoločne. Šťastím bolo i upozornenie kolegu
z CMN ,,levý vracák klouže“. Takže, po prvom otestovaní ,,klouzavého“
vracáku som si dal naň v ďalších kolách pozor a radšej nepokúšal pani
šťastenu.
Priznám sa, motorka je silno návyková a musel som sa
krotiť, aby som nepodľahol jej funfactoru a podozrivému sebavedomiu, ktoré
som po niekoľkých kolách s ňou získal. Po 20 minútach som zazrel pána s práporom a paráda
skončila. Spomínaných 20 minút je málo, ale malý Duke R mi dal riadne zabrať.
Vlastne dal zabrať všetkým, ktorí ho trošku prevetrali na okruhu.
I have to
admit. The bike was like a drug. I had to calm myself down for not stepping
into the bikes fun factor and high self-esteem. After 20 minutes I saw the man
with the chequered flag and the fun was over. 20 minutes is not that much, but
the little Duke R gave me hard time. He gave a hard time for everyone who tried
it out on the circuit.
Výhody Duke R vs. Duke
-športovejší posed s kvalitnejšími komponentami
-koncovka výfuku Akrapovič, vyššie zdvihy pérovania
-nevýhodou je pochopiteľne vyššia cena
Duke R vs.
Duke:
-Sporty
seat with more quality components
- exhaust
made by Akrapovič and higher suspension
- Disadvantage:
higher price
1190 Adventure R..
Novinka to síce nie je, ale už nejeden piatok mi táto
motorka nedala spať. Na výstavách som ju niekoľko krát sedlal, ale jazdil prvý krát až teraz.
Motor o 1190 kubíkov ukončený, ako inak, Akrapovičom. Čo iné
si jazdec môže priať a už po štarte bolo jasné, akým tónom bude hudba
hrať. Znova ďalšia návyková záležitosť so 150koňmi na zadnom kole. Test spočíval
v 45min jazde v tandeme so SuperDuke 1290, na ktorom si to užíval pre
zmenu Peter.
Being not a
newcomer, this bike made me sleepless nights. On exhibitions I just sat on her,
but luckily this was my first time. Engine 1190cc ended as usual by Akrapovič.
What else does a rider want?! Right after the start you knew how the notes will
sound. Again a 150 horse powered addiction on the rear wheel. The test was 45
minutes in a tandem with the SuperDuke 1290, on which this time, enjoyed the
ride Peter.
Z mojej strany boli opäť obavy pre moju výšku, ale nie
pri jazde na asfalte, kde ergonómia bola výborná, ale jazdou
v stupačkách. Tu, pochopiteľne, by som si musel rajdy posunúť vyššie
a dopredu. Dokonca viac dopredu, než som zvyknutý, a pre turistiku
dal určite iný štít.
From my
side, the fear was again my height, but not on the asphalt, where the
ergonomics were great, but on the standpipe. Here I would have to adjust the
steering more up, and forward. Even more forward than I am used to. For the
touristic I would choose a different shield.
Po 45min jazde, pri ktorej som vyskúšal všetky typy ciest
musím uznať, i keď nerád, že tá elektronika tu má svoje opodstatnenie.
Motorka obsahuje niekoľko jazdných režimov, pričom ja som jazdil na Šport
a Street. Režim Street bol oveľa prívetivejší na pohyb pravým zápästím,
avšak kto má v rukách cit, tak režim Šport na ceste prepínať nebude.
After 45
minutes riding on every type of road, I have to admit the justification of the
electronics. The bike has several ride regimes, (I rode on Sport and Street),
The street regime was better for the movement of your right wrist. If you have
a good feeling in your wrist you won’t even turn the Sport regime off on the
road.
V krátkosti by som Adventure R zhodnotil takto:
+ klady: motor, ovládateľnosť, prepojenie jazdec/ motorka,
- zápory: ochrana pred vetrom, na danú kategóriu prebytok
výkonu, ovládanie smeroviek
A short
evaluation:
+ pros: engine,
handling and the connection rider/bike
- cons: wind
protection, for this category an excess of power, control of the blinker
Freeride E-XC
Na začiatok musím znova pochváliť za postavenú trať. Niežeby
som sa prikláňal neobjektívne ku KTM, ale z tohto som bol naozaj nadšený.
Trať nebola ani enduro, ani trial, proste freeride.
Again, I
have to commended the build circuit. Not to take sides, I really have to admit
that the track was really well made, nor endure, trial but just freeride.
Na elektrickom motocykle sedím po prvý krát, síce sa teším,
ale mám i obavy, pretože hneď ma čaká ostrý test na trati. Aby toho nebolo
málo, omylom sa dostávam na ťažšiu červenú trať, ktorú jednoducho musím prejsť.
Sitting
first time on an electronic bike, really looking forward to it but having
doubts. For my mistake, I got myself to the harder red track, which I now have
to made.
Posed a ovládanie je na E-XC iné v podobe bŕzd. Ľavá ruka ovláda
zadnú brzdu a pravá prednú brzdu. Na čo si treba zvyknúť je prázdny
priestor pred nohami. Žiadna radička, žiadna zadná brzda. Je to nezvyk, ale
chce to iba trochu času a zafixovať si to do hlavy, pretože
v krízovkách šliapete a mačkáte ,,do prázdna“.
The seat
and handling of the bike is just in the brakes. Left hand controls the rear
brake, right hand the front brake. You have to get used to the feeling of the
empty space under your legs. No transmission handle, no rear brake. It just
takes a bit of time.
Čo musím pochváliť je jemnosť ,,plynu“. Ja som ho mal podľa
slov organizátora na 3 stupni, čo je vraj najlepší. Priznám sa, neprepínal som
nič a celú jazdu som absolvoval na 3 stupni. Obavy zo zlej dávkovateľnosti
výkonu som pochopiteľne mal, ale po pár kolách to šlo bezproblémovo. Dokonca
som skúšal i to čo sa v endure nemá - ostať stáť v kopci. Opäť
žiaden problém a jemným pohybom pravého zápästia som sa krásne odtiaľ
dostal.
I have to commended
the softness of the gas. I had it according to the organization on the third
level, which is the best. Honestly, I switched no button and I absolved the
whole ride on the same level. I had worries about the power, but after a few
laps I had no problems. I even tried what you should not. Stopping on the hill.
Again, no problem for the bike. With a slight movement of the right wrist I was
on my way.
Celá jazda trvala 20 minút
a opäť nesklamala, pretože som ju skončil s kŕčmi v rukách, prepoteným
trikom a jedným pádom.
The whole
ride lasted 20 minutes and I was impressed. I finished with cramps in my hands
a sweaty shirt and just one fall.
Freeride 350
Po malej prestávke z jazdy na E-XC presadám rovno na
prvotnú 4t 350tku. Obzerám motocykel a hľadám čo mi na ňom vadí a čo
nie. Zamýšľam sa nad dvojitou koncovkou výfuku, ktorá sa mi zdá zbytočná
a ihneď by som ju nahradil jednotnou.
After a
small brake, I am again sitting on the bike. This time it is the Freeride 350.
I am looking at the bike and trying to figure out what I like on the bike and
what I don’t. Looking at the double end of the exhaust thinking that I would
immediately replace it.
Sadám a idem jazdiť. Znova je nutné sa preorientovať na
,,normálny“ motocykel. Po pár metroch hádžem za hlavu zvyk z E-XC
a zvykám si na 350tku. Keďže
Freeride nie je o rýchlom endure, ale o technike, tak má krátke
prevody. Na 1tke môžete na záhradke jahody okopávať, na dvojke môžete venčiť svojho
maznáčika a trojka sa podobá i pohybu. Celá trať sa dala prejsť na
2-3prevodovom stupni. Dokonca i najstrmšie výjazdy s miernym
spojkovaním som zvládol na 2jke. Mojich testovacích 20 minút som si už užíval.
E-XC model mi ukázal, ako to mám jazdiť, a tak mi 350tka ukázala, že to
šlo i rýchlejšie. Samozrejme ku koncu s pribúdajúcou únavou to
položím v najstrmšom výjazde, kde sa opäť overila výhoda malej hmotnosti,
a tak nebol problém vyliezť spod motorky a ísť ďalej.
Heading to
the track, reorienting my-self to the normal motorcycle (after the E-bike).
After a few metes I got used to it and forgot about the E-XC. The Freeride
isn’t about the fast endure, but about the technique and riding style. The bike
has short gears. On the first and second
gear you can easily take out your dog. You can make the lap on the circuit on
the second and third gear. Even the steep hills I could make on the second gear,
with a little help of the clutch. I really enjoyed my 20 minutes of testing.
E-XC showed me, how to ride on the track. The 350 showed me that it could be
done even faster. Of course with growing fatigue I have put it down on the
steepest exit. The weight of the bike is small. There was no problem getting
up.
E-XC vs. 350cc:
-elektrika je výborná na naučenie, s minimom
offroadových skúseností
-4t 350tka si už vyžaduje nejaké tie skúsenosti
a rozhodne je vhodnejšia pre tých, ktorý už s endurom niečo zažili
-dovolil by som si povedať, že elektrika je po čase pre
skúsenejšieho jazdca nudnejšia. Iba pridávate výkon a brzdíte. To sa s 350tkou
nedeje a viac ju musíte ovládať klasicky -ako každú inú motorku
- v poslednom rade spomeniem 2t 250ccm, ktorý som síce
netestoval, ale zo slov kolegov, jednoznačne pre naozaj skúsených
E-XC vs. 350cc
- The electric bike is really good for learning with minimum of off-road experience
-4 stroke 350 needs some experience, but she is better for people that have a little bit of off-road experience
- I can say, that the electric bike is after some time boring for an experienced rider. You just brake and pull the throttle. You can´t do this with the 350 because it is a classic bike
- At least, I mention the two stroke 250, which I did not tested, but after speaking to colleagues definitely for experienced riders
To je z môjho skromného amatérskeho pohľadu všetko. Do
Bělej sa určite v budúcnosti rád vrátim a budem sa tešiť na ďalšie
novinky, ktoré si pripraví KTM o rok. Čo mi tento festival dal, bolo
potvrdenie slov jedného Dakarského jazdca: ,,Jízda na motocyklu je souhra všech svalů.“ To potvrdilo testované
športové náčinie, a ja som tak deň ukončil riadne unavený.
This is all
of my humble amateur point of view. Certainly, I will return to Bělá in the
future and I will look forward for the newcomers which KTM provides us in the
future years. This festival proved to me the words of a famous Dakar rider: ,, Motorcycling is a summary of all muscles . "
and I finished the day really tired.
Photos made for KTM by:
David M. Bodlák, Jakub Koudelka, Jan Stárek, Peter Dužek
Camera: Gopro Hero 4 Session
Text: Sergej
https://www.facebook.com/sergejdesign/
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára