nedeľa 9. marca 2014

Motocykl Brno 2014



...Výstava Motocykl Brno 2014 prebiehala v dňoch 06-08.03.2014 v priestoroch výstaviska v Brne. Týmto článkom pripájam krátke zhrnutie, mojich osobných dojmov z celej výstavy, od motoriek až po sprievodný program. Vopred upozorňujem, že moje názory sa nebudú možno zhodovať s názormi niektorých majiteľov motocyklov, tým však sa ich nesnažím nijako uraziť, a moje hodnotenie je čisto o mojom pocite a potrebách, čo si od motocykla vyžadujem. Rozhodne nie som zaujatý voči ktorejkoľvek značke či modelu, a moje zameranie je na cestovné endurá a samotné endurá.


Príchod na miesto výstaviska bol veľmi zaujímavý. Prišli sme ku bočnej bráne, samozrejme omylom, ale po rozhovore z vrátnikom, ktorý nám dal inštrukcie čo a ako máme spraviť sme sa dostali dnu- aj vzhľadom na to, že sme boli mimo hlavného vstupu, čo však jemu nevadilo pretože za priepustku si vypýtal 5€ bez potvrdenky. Tak sme sa dostali do areálu výstaviska, kde sme prišli k dvom hlavným halám. Pred jednou bolo malé parkovisko odstavené pre verejné jazdy na skútre, medzi hlavnými dvomi halami bolo občerstvenie a veľké parkovisko zo sprievodným programom. Celý sprievodný program zabezpečovali kaskadéri a StunRidery. Organizátor avšak nezvládol zabezpečenie kontroly vstupeniek. Keď to porovnám z Inchebou z roku 2013, kde na každej bráne si kúpite lístok, tak tuná muselo veľa ľudí dostať do priestorov výstaviska zadarmo. My sme neboli výnimkou, kde pri vstupe do haly stáli SBSkári bokom, a tak nechtiac nás nik nezastavil, a ocitli sme sa čudovane zadarmo v strede výstav.

            Ako prvé pri vstupe som zahliadol Tyfozov motocykel, kde ukazoval svoje AST, čo je vlastne kompletný náhradný počítač motocykla, od ukazovateľa otáčok, až po rôzne režimy pre jazdu na Rally súťažiach. Tu je jeho stránka http://tyfoza.blogspot.cz/

            Ďalej sme postupovali okolo stánku Touratech, ktorý mňa dosť sklamal, mal tam vystavené  2motocykle, a iba 5 kompletov s oblečením od značky Rukka, Touratech a Klim. Tu mňa zaujala ponuka od Klimu. Predvádzací ,panák“ mal na sebe komplet bunda/nohavice rady Badlands Pro Black s prilbou F4 ECE. Prilba zaujala svojou hmotnosťou a riešenia jazdy v režime extrémne teplo/chlad. Riešenie je jednoduché, a to v prípade vysokých teplôt helma obsahuje množstvo vetracích otvorov, pričom počas jazdy v chladnejšom počasí vystačí vložka na hlavu a zvlášť pre ústa zvaná  WINDSTOPPER ®. Link na prilbu.

            V krátkosti sme prešli okolo Jawy, ktorá prešla svet a len pred nedávnom sa jazdec vrátil z okružnej dobrodružnej jazdy. Vedľa Jawy stál samotný Jarda Šíma, ktorý odpovedal na mnoho otázok od ľudí, avšak neskôr mal samotnú prednášku o svojich cestách v Afrike a testovaniu motocyklových pneumatík značky MITAS. Samotná značka MITAS mala svoj stánok z ukážkou motocyklových pneumatík, avšak populárny model E07 tam chýbal.
 
            Nasledoval stánok BMW zo svojou širokou ponukou ukážok modelov. Samotná ,,kráľovská trieda“ v obsadení GS 1200/Adventure bola v podobe niekoľkých kúskov. Tento model pútal veľkú pozornosť záujemcov. Motocykel je veľmi robustný, pretechnizovaný, má mnoho elektroniky a mnoho...no servisovať ho na Kazachských hraniciach by som nechcel. Zaujal nás model F 800GS Adventure, ktorý má zväčšenú nádrž zo 16 na 24l čo z neho robí plnohodnotne cestovateľský motocykel. Samotná predná viac kapotovaná časť ju predurčuje ku veľmi dlhým tripom. Sklamaný som bol z posedu, predných tlmičov, ktoré pri cene motocykla nemajú absolútne žiadne možnosti nastavovania. Taktiež sklamalo umiestnenie zvodov výfuku pod zadnú kyvnú vidlicu a aby nebolo málo ešte aj medzi hlavný stojan. Taktiež som aj zadný tlmič hľadal, kde vlastne je, ale ten našťastie má hydraulické nastavovanie tlmenia.
            Pokračovali sme v stánku BMW okolo cestných modelov, superšportu, naked až po turistickú triedu, kde kraľoval model  K 1600GT/GTL. Model GT nie je žiadna novinka, no najviac mňa zaujalo technické riešenie gyrosvetlometu. Posed pre moju výšku 193cm bol neistý, možno po pár stovkách kilometrov by sme si zvykli na seba.

            Stánok Hondy bol pravdepodobne rozmerovo najväčší a ponúkol všetko. Pre mňa ako enduro-nadšenca a fanúšika Rally Dakar potešil model, ktorý bol účastný vo veľmi úspešnej premiére i na tohtoročnom Dakare a to CRF 450 Rally. Pri tomto motocykle som sa rád pomotal, poobzeral si rôzne technické záležitosti motocykla. Osobne mi pripadal o niečo rozmerovo kompaktnejší ako konkurent od KTM.
Veľmi príjemným prekvapením bol model Crosstourer, ktorý má a nahradzuje starý úspešný model Varadero 1000. Priznám sa, že som tento motocykel odsudzoval, no po nasadnutí som bol prekvapený ako pubertiak, keď si drží prvé dámske nohavičky. Posed aj pri mojich rozmeroch bol veľmi príjemný a uvoľnený, nič mi nezavadzalo a celkový dojem bol z tohto motocykla prekvapivo pozitívny. Ku technickým veciam mám iba výhrady ku umiesteniu výfuku, použití kardanu, a originálne ,,alobalové“ kufre. 
            Značku Yamaha som prebehol iba narýchlo, v danej ponuke síce mala veľa modelov, no nie však ,,to naše“. Trošku zamrzelo postavenie v rohu modelu XT1200Z Super Ténéré. Veľmi som sa na to tešil, pretože je, teda bola môj adept na číslo 2 u motoriek. Keďže robím na tento motocykel i mriežku svetla, vyskúšal som si inovovaný model. Ten obsahuje komplet novú prístrojovku z novými tlačidlami na rajdoch. Sedadlo bolo pravdepodobne nastavené do najnižšej polohy, čo bolo pre moje dlhé nohy maximálne nepohodlné, navyše  sa mi kolená opierali o kapotáž, čo pri predstave z jazdy v chráničoch, by bolo pre mňa nepohodlné. Na motorke sa mne páčil, dizajn, menej elektroniky v podobe konkurencie, motor, jednoduchý kardan, či vypletané kolesá. Posed v danom prevedení bol veľmi negatívny, a hmotnosť motocykla je veľmi orientovaná na prednú časť. Originálne kufre tiež nevzbudzujú pevný dojem, a samotný horný Topcase je skôr pre kabelku ľadvinky..
             Anglická značka populárna svojimi trojvalcovými agregátmi v Brne tiež mala svoje zastúpenie. Opäť nás zaujímali modely Tiger, či s objemom 800ccm alebo 1200ccm. Mojím okom prebehla 800tovka v podobe XC. Pri tomto motocykli som sa zameral na uloženie zadného tlmiča, ktoré je veľmi kritizované mnohými motorkármi. Je pravdou že prepákovanie je riešené nízko, avšak musím podotknúť, že pri zaťažení sa skôr ,,schová“ takže motorke by som tento nedostatok nevytýkal. Musím pochváliť ergonómiu, vzhľad, technické riešenia. Negatívne je použitie jednotného rámu, a samozrejme predná vidlica opäť bez možnosti nastavovania ako u BMW. Negatívom je konštrukcia zadných stupačiek, teda skôr ich umiestnenie na rám privarením z dvomi rúrkami. Motorkári to tiež veľmi kritizujú, no takéto riešenie majú i iné veľké značky.

Tiger Explorer 1200 XC opäť nesklamal. Posed ešte lepší ako na 800XC, veľká robustná vetruchrániaca kapotáž. Avšak pôsobil ľahšie ako SuperTénéré od Yamahy. Mňa model zaujal, dokázal by som mu odpustiť i kardan, či možno ,,nudne“ hladký trojválec. Len by som ho osadil poriadnymi hliníkovými kuframi a vyrazil po Európe. 
            KTM na výstave mala tiež svoje zastúpenie, v pomerne hojnom počte motoriek. Samozrejme že som míľovými krokmi zablúdil ku špeciálu Davida Pabišky z tohtoročného Dakaru a až potom sa venoval iným motorkám v sekcií Offroad/Turist. Zamieril som ku minuloročnej novinke 1190 Adventure. Výrobca ponuka dve varianty podľa požiadaviek zákazníka, pre fajnovky hladkú verziu a pre tých čo sa neboja i R verziu. Ja som veľmi sklamaný z rozhodnutia KTM ísť smerom ktorým sa vydala. Stará dobra 950/990tka nemala konkurencie. Nový model disponuje elektronikou, zvláštnym dizajnom, ktorý nevyzerá zle, ale jeho funkcia nie je bohvieaká. Z motorkou som bol spokojný, pokiaľ som nevidel starú 990 R- model z testovania MITAS tohto roku na Balkáne. V tom momente som zabudol na všetko čo som videl dovtedy...

KTM 690 Enduro zaujalo, ako veľkosťou pre moju výšku, tak posedom a zameraním. Motocykel láka na osadenie kapotáže a vyrazenie smer Adventure. Pre inšpiráciu prikladám odkaz na minuloročný okruh svetom z Londýna do Sydney na týchto mašínkách na YouTube.

Po prejdení všetkých stánkoch z motorkami, či príslušenstvom sme vonku navštívili test troch značiek zo skútrami Kymco, Piaggio, Honda, Aprilia, Vespa. Bol vytvorený drobný okruh, kde si každý mohol na 2-4kolá vyskúšať vybraný skúter. Ja som sa rozhodol pre model Kymco K-XCT300i a Piaggio MP3 300- čo je trojkolka. Prvé Kymco prekvapilo svojou svižnosťou a ovládaním, na to že to je pomerne veľký skúter. Pri parkovaní som mal pocit že ovládam bicykel a to má vraj 184kg!. Trochu nezvykom bola absencia stačenia motocykla o nádrž, tak ako sa to má, ale dalo sa zvyknúť rýchlo na riadenie rukami a nie nohami.

            Druhá MP3 jka, teda trojkolka v prevedení dve kolesá vpredu a jedno vzadu bola zaujímavým jazdným zážitkom. Svižnosť bola síce o niečo nižšia ako u predošlej motorky, no pocit jazdy na troch kolesách bol veľmi zaujímavý, a po kole si získal moju dôveru v stabilite. Mal som iba jednu námietku a to, že okruh bol na dlažbe, teda zámkové kocky, čo si odniesol aj jeden mladík v podobe drobného pádu, kde mu asistovali záchranári.
Nakoniec sme si pozreli ešte prestavenie v podobe inštruktora motoškoly, ktorý ukázal ako sa má jazdiť. Celé to objazdil na dvoch motorkách: BMW 1200RT a XJ6 Diversion. BMW malo len 23km, takže bolo v zábehu, no XJ6tka mala špeciálny nadstavbový rám pre nácvik jazdy. Inštruktor ukázal svoj jazdecký um, predviedol slalom medzi kužele, jazdu na zadnom, či malé gumovačky. Na koniec zosadol z motocykla a dal zopár rád pre začiatok sezóny. Podotýkal hlavne na bezpečnosť na cestách, a ako čo naj. začať sezónu. Hlavne bezpečne a opatrne!
Na záver pridávam kompletnú GALÉRIU.

Na úplný záver by som zhodnotil motocykle ktoré majú u mňa pozitívny ohlas: 1.Triumpt Tiger 1200 2. Hodna Crosstourer, 3. Tiger 800XC, 4. KTM 1190 Adventure R, 5. BMW F800 GS Adventure, 6. Yamaha XT1200Z SuperTénéré. Nehodnotím KTM 690 Enduro pretože je to čisté Enduro, a nebolo by adekvátne ho porovnávať z ,,cendurami".

 Sergej,

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára