...Výstava Motocykl Brno 2014 prebiehala v dňoch
06-08.03.2014 v priestoroch výstaviska v Brne. Týmto článkom pripájam
krátke zhrnutie, mojich osobných dojmov z celej výstavy, od motoriek až po
sprievodný program. Vopred upozorňujem, že moje názory sa nebudú možno zhodovať
s názormi niektorých majiteľov motocyklov, tým však sa ich nesnažím nijako
uraziť, a moje hodnotenie je čisto o mojom pocite a potrebách,
čo si od motocykla vyžadujem. Rozhodne nie som zaujatý voči ktorejkoľvek značke
či modelu, a moje zameranie je na cestovné endurá a samotné endurá.
Príchod na miesto výstaviska bol
veľmi zaujímavý. Prišli sme ku bočnej bráne, samozrejme omylom, ale po
rozhovore z vrátnikom, ktorý nám dal inštrukcie čo a ako máme spraviť
sme sa dostali dnu- aj vzhľadom na to, že sme boli mimo hlavného vstupu, čo
však jemu nevadilo pretože za priepustku si vypýtal 5€ bez potvrdenky. Tak sme
sa dostali do areálu výstaviska, kde sme prišli k dvom hlavným halám. Pred
jednou bolo malé parkovisko odstavené pre verejné jazdy na skútre, medzi
hlavnými dvomi halami bolo občerstvenie a veľké parkovisko zo sprievodným
programom. Celý sprievodný program zabezpečovali kaskadéri a StunRidery. Organizátor
avšak nezvládol zabezpečenie kontroly vstupeniek. Keď to porovnám
z Inchebou z roku 2013, kde na každej bráne si kúpite lístok, tak
tuná muselo veľa ľudí dostať do priestorov výstaviska zadarmo. My sme neboli
výnimkou, kde pri vstupe do haly stáli SBSkári bokom, a tak nechtiac nás
nik nezastavil, a ocitli sme sa čudovane zadarmo v strede výstav.
Ako prvé
pri vstupe som zahliadol Tyfozov motocykel, kde ukazoval svoje AST, čo je
vlastne kompletný náhradný počítač motocykla, od ukazovateľa otáčok, až po
rôzne režimy pre jazdu na Rally súťažiach. Tu je jeho stránka http://tyfoza.blogspot.cz/
Ďalej sme
postupovali okolo stánku Touratech, ktorý mňa dosť sklamal, mal tam
vystavené 2motocykle, a iba 5 kompletov s oblečením od značky Rukka, Touratech a Klim. Tu mňa
zaujala ponuka od Klimu. Predvádzací ,panák“ mal na sebe komplet bunda/nohavice
rady Badlands Pro Black s prilbou F4 ECE. Prilba zaujala svojou hmotnosťou
a riešenia jazdy v režime extrémne teplo/chlad. Riešenie je
jednoduché, a to v prípade vysokých teplôt helma obsahuje množstvo
vetracích otvorov, pričom počas jazdy v chladnejšom počasí vystačí vložka
na hlavu a zvlášť pre ústa zvaná WINDSTOPPER ®. Link na prilbu.
V krátkosti
sme prešli okolo Jawy, ktorá prešla svet a len pred nedávnom sa jazdec
vrátil z okružnej dobrodružnej jazdy. Vedľa Jawy stál samotný Jarda Šíma,
ktorý odpovedal na mnoho otázok od ľudí, avšak neskôr mal samotnú prednášku
o svojich cestách v Afrike a testovaniu motocyklových pneumatík
značky MITAS. Samotná značka MITAS mala svoj stánok z ukážkou
motocyklových pneumatík, avšak populárny model E07 tam chýbal.
Nasledoval
stánok BMW zo svojou širokou ponukou ukážok modelov. Samotná ,,kráľovská
trieda“ v obsadení GS 1200/Adventure bola v podobe niekoľkých kúskov.
Tento model pútal veľkú pozornosť záujemcov. Motocykel je veľmi robustný,
pretechnizovaný, má mnoho elektroniky a mnoho...no servisovať ho na
Kazachských hraniciach by som nechcel. Zaujal nás model F 800GS Adventure,
ktorý má zväčšenú nádrž zo 16 na 24l čo z neho robí plnohodnotne
cestovateľský motocykel. Samotná predná viac kapotovaná časť ju predurčuje ku
veľmi dlhým tripom. Sklamaný som bol z posedu, predných tlmičov, ktoré pri
cene motocykla nemajú absolútne žiadne možnosti nastavovania. Taktiež sklamalo
umiestnenie zvodov výfuku pod zadnú kyvnú vidlicu a aby nebolo málo ešte
aj medzi hlavný stojan. Taktiež som aj zadný tlmič hľadal, kde vlastne je, ale
ten našťastie má hydraulické nastavovanie tlmenia.
Pokračovali
sme v stánku BMW okolo cestných modelov, superšportu, naked až po
turistickú triedu, kde kraľoval model
K 1600GT/GTL. Model GT nie je žiadna novinka, no najviac mňa
zaujalo technické riešenie gyrosvetlometu. Posed pre moju výšku 193cm bol
neistý, možno po pár stovkách kilometrov by sme si zvykli na seba.
Stánok
Hondy bol pravdepodobne rozmerovo najväčší a ponúkol všetko. Pre mňa ako
enduro-nadšenca a fanúšika Rally Dakar potešil model, ktorý bol účastný vo
veľmi úspešnej premiére i na tohtoročnom Dakare a to CRF 450 Rally.
Pri tomto motocykle som sa rád pomotal, poobzeral si rôzne technické
záležitosti motocykla. Osobne mi pripadal o niečo rozmerovo kompaktnejší
ako konkurent od KTM.
Veľmi príjemným prekvapením bol
model Crosstourer, ktorý má a nahradzuje starý úspešný model Varadero
1000. Priznám sa, že som tento motocykel odsudzoval, no po nasadnutí som bol
prekvapený ako pubertiak, keď si drží prvé dámske nohavičky. Posed aj pri
mojich rozmeroch bol veľmi príjemný a uvoľnený, nič mi nezavadzalo
a celkový dojem bol z tohto motocykla prekvapivo pozitívny. Ku
technickým veciam mám iba výhrady ku umiesteniu výfuku, použití kardanu,
a originálne ,,alobalové“ kufre.
Značku
Yamaha som prebehol iba narýchlo, v danej ponuke síce mala veľa modelov,
no nie však ,,to naše“. Trošku zamrzelo postavenie v rohu modelu XT1200Z
Super Ténéré. Veľmi som sa na to tešil, pretože je, teda bola môj adept na
číslo 2 u motoriek. Keďže robím na tento motocykel i mriežku svetla,
vyskúšal som si inovovaný model. Ten obsahuje komplet novú prístrojovku
z novými tlačidlami na rajdoch. Sedadlo bolo pravdepodobne nastavené do
najnižšej polohy, čo bolo pre moje dlhé nohy maximálne nepohodlné, navyše sa mi kolená opierali o kapotáž, čo pri predstave
z jazdy v chráničoch, by bolo pre mňa nepohodlné. Na motorke sa mne
páčil, dizajn, menej elektroniky v podobe konkurencie, motor, jednoduchý
kardan, či vypletané kolesá. Posed v danom prevedení bol veľmi negatívny,
a hmotnosť motocykla je veľmi orientovaná na prednú časť. Originálne kufre
tiež nevzbudzujú pevný dojem, a samotný horný Topcase je skôr pre kabelku
ľadvinky..
Anglická
značka populárna svojimi trojvalcovými agregátmi v Brne tiež mala svoje
zastúpenie. Opäť nás zaujímali modely Tiger, či s objemom 800ccm alebo
1200ccm. Mojím okom prebehla 800tovka v podobe XC. Pri tomto motocykli som
sa zameral na uloženie zadného tlmiča, ktoré je veľmi kritizované mnohými
motorkármi. Je pravdou že prepákovanie je riešené nízko, avšak musím podotknúť,
že pri zaťažení sa skôr ,,schová“ takže motorke by som tento nedostatok
nevytýkal. Musím pochváliť ergonómiu, vzhľad, technické riešenia. Negatívne je
použitie jednotného rámu, a samozrejme predná vidlica opäť bez možnosti
nastavovania ako u BMW. Negatívom je konštrukcia zadných stupačiek, teda
skôr ich umiestnenie na rám privarením z dvomi rúrkami. Motorkári to tiež
veľmi kritizujú, no takéto riešenie majú i iné veľké značky.
Tiger Explorer 1200 XC opäť
nesklamal. Posed ešte lepší ako na 800XC, veľká robustná vetruchrániaca
kapotáž. Avšak pôsobil ľahšie ako SuperTénéré od Yamahy. Mňa model zaujal,
dokázal by som mu odpustiť i kardan, či možno ,,nudne“ hladký trojválec.
Len by som ho osadil poriadnymi hliníkovými kuframi a vyrazil po Európe.
KTM na
výstave mala tiež svoje zastúpenie, v pomerne hojnom počte motoriek. Samozrejme
že som míľovými krokmi zablúdil ku špeciálu Davida Pabišky z tohtoročného
Dakaru a až potom sa venoval iným motorkám v sekcií Offroad/Turist.
Zamieril som ku minuloročnej novinke 1190 Adventure. Výrobca ponuka dve
varianty podľa požiadaviek zákazníka, pre fajnovky hladkú verziu a pre
tých čo sa neboja i R verziu. Ja som veľmi sklamaný z rozhodnutia KTM
ísť smerom ktorým sa vydala. Stará dobra 950/990tka nemala konkurencie. Nový
model disponuje elektronikou, zvláštnym dizajnom, ktorý nevyzerá zle, ale jeho
funkcia nie je bohvieaká. Z motorkou som bol spokojný, pokiaľ som nevidel
starú 990 R- model z testovania MITAS tohto roku na Balkáne. V tom
momente som zabudol na všetko čo som videl dovtedy...
KTM 690 Enduro zaujalo, ako
veľkosťou pre moju výšku, tak posedom a zameraním. Motocykel láka na
osadenie kapotáže a vyrazenie smer Adventure. Pre inšpiráciu prikladám
odkaz na minuloročný okruh svetom z Londýna do Sydney na týchto mašínkách na YouTube.
Po prejdení všetkých stánkoch z motorkami,
či príslušenstvom sme vonku navštívili test troch značiek zo skútrami Kymco,
Piaggio, Honda, Aprilia, Vespa. Bol vytvorený drobný okruh, kde si každý
mohol na 2-4kolá vyskúšať vybraný skúter. Ja som sa rozhodol pre model Kymco K-XCT300i
a Piaggio MP3 300- čo je trojkolka. Prvé Kymco prekvapilo svojou svižnosťou
a ovládaním, na to že to je pomerne veľký skúter. Pri parkovaní som mal
pocit že ovládam bicykel a to má vraj 184kg!. Trochu nezvykom bola
absencia stačenia motocykla o nádrž, tak ako sa to má, ale dalo sa zvyknúť
rýchlo na riadenie rukami a nie nohami.
Druhá MP3 jka, teda trojkolka v prevedení dve kolesá vpredu a jedno vzadu bola zaujímavým jazdným zážitkom. Svižnosť bola síce o niečo nižšia ako u predošlej motorky, no pocit jazdy na troch kolesách bol veľmi zaujímavý, a po kole si získal moju dôveru v stabilite. Mal som iba jednu námietku a to, že okruh bol na dlažbe, teda zámkové kocky, čo si odniesol aj jeden mladík v podobe drobného pádu, kde mu asistovali záchranári.
Nakoniec sme si pozreli ešte
prestavenie v podobe inštruktora motoškoly, ktorý ukázal ako sa má jazdiť.
Celé to objazdil na dvoch motorkách: BMW 1200RT a XJ6 Diversion. BMW malo
len 23km, takže bolo v zábehu, no XJ6tka mala špeciálny nadstavbový rám
pre nácvik jazdy. Inštruktor ukázal svoj jazdecký um, predviedol slalom medzi
kužele, jazdu na zadnom, či malé gumovačky. Na koniec zosadol z motocykla a dal
zopár rád pre začiatok sezóny. Podotýkal hlavne na bezpečnosť na cestách, a ako
čo naj. začať sezónu. Hlavne bezpečne a opatrne!
Na záver pridávam kompletnú GALÉRIU.
Na úplný záver by som zhodnotil motocykle ktoré majú u mňa pozitívny ohlas: 1.Triumpt Tiger 1200 2. Hodna Crosstourer, 3. Tiger 800XC, 4. KTM 1190 Adventure R, 5. BMW F800 GS Adventure, 6. Yamaha XT1200Z SuperTénéré. Nehodnotím KTM 690 Enduro pretože je to čisté Enduro, a nebolo by adekvátne ho porovnávať z ,,cendurami".
Sergej,
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára