sobota 14. februára 2015

Skúsenosti s nohavicami KLIM Traverse



Keď sa dostanete až ku Gore-Tex-u.....

 Tie problémy pozná každý, keď začína s motorkami. Oblečenie, výbava, žiadne príslušenstvo, všetko pribúda až postupom času a skúsenosťami. Teda, ak máte šťastie a máte už dobrých kamarátov, ktorý jazdia na motocykli, tak vám na začiatok, ako tak poradia (resp. poradia podľa ich skúseností). Ja som nezačal nijako inak, ako pokus/omyl s oblečením na motorku. Pamätám si na svoju prvú jazdu, teda legálnu jazdu s VP J na Varadere 125. Mal som tenisky, rifle, dáku ľahkú bundu, helmu a ľadviniak. Potom prišla motorkárska bunda za dáke našporené peniaze, následne nohavice a až potom topánky. To bol vtedy pocit, roky som jazdil po poliach lesoch v maskáčoch a teraz zrazu taká móda veľkého motorkára.

 



Ale k veci. Na začiatok som mal textilné oblečenie Germas, kde nohavice stáli pred 5timi rokmi asi 2800SK, bola to jednoduchá Cordura, teda proste textil s nejakým papierovým chráničom na kolená a tepelný komfort zabezpečovala vyberateľná vložka. Nohavice slúžili dobre, to nemôžem povedať že nie. Spravil som na nich 10tis km na Varadere a 19tis km na V-Strome. Nemali avšak žiadne vetranie a vode odolnosť sa rovnala dĺžke jazdy po najbližšiu možnú zástavku. Odolnosť voči oderu avšak mali, mal som na nich nehodu a vydržali i šúchance po asfalte z 50km rýchlosti bez akéhokoľvek poškodenia. Avšak čas plynul a ja som presedlával na offroadové radovánky. Topánky som vymenil za poriadne endurácke a tak bolo nutné presedlať na iný typ nohavíc. Kúpil som O’Neil určené pre enduro hobby jazdcov. Ich výhodou bola ľahkosť pohybu a tepelný komfort pri horúcich dňoch. I napriek tomu, že boli ľahšie, lepšie vetrateľné, tak i v chladných dňoch sa v nich dobre jazdilo.Stačili iba dve vrstvy termoprádla a dalo sa jazdiť bezproblémovo i pri 7°C. Nevýhodu mali v premokavosti, preto som hľadal náhradu a nájsť ju pre jazdca, ktorý rád adventure je naozaj ťažké...



KLIM TraverseGore-Tex

Nájsť vhodné nohavice naozaj nie je ľahké!

Hodiny trávenia na internete, čítanie recenzií a skúseností. To všetko obnášala kúpa nohavíc. Možno si poviete, že v dnešnej dobe XY výrobcov to je ľahké, avšak ja mám vyhradené podmienky a to:
-vhodné na enduro jazdenie,
-používam výhradne kolenné chrániče a offroadové topánky,
-možnosť vetrania a nepremokavosť. 

Nepremokavosť je samostatná podmienka na dlhé uvažovanie. V podstate máte dve možnosti a to buď obliekaním nepremoku, alebo použitím membrány. Nepremok som zatrhol, pretože obliekať a vyzliekať si nohavice nejakú dobu trvá a za výdatnej zrážkovej činnosti zmoknete skôr než si to stihnete uvedomiť. Takže ostávala druhá možnosť a to membrána. 
Znova máme dve možnosti: -všitá membrána, alebo membrána riešená vo vložke. Ja som vložku zatrhol z viacerých dôvodov:
- musím si ju dávať pod vrchnú vrstvu, teda v daždi mi tá vrstva zmokne a môže sa následne dlho sušiť a v chladnom počasí v stane mi neuschne,
-znova mám dve vrstvy, stáva sa to menej komfortné ako jedna vrstva oblečenia,
- používam MX chrániče, bojím sa, že mi ju z vnútornej strany poškodia,
-uznávam,výhodou je, že pri páde sa mi membrána nenaruší a poškodí sa iba vrchná ,,obyčajná“ textília.

Keď už som sa rozhodol pre membránu všitú do vrchnej vrstvy ostávali mi opäť dve možnosti použitia kvalitných materiálov: Sympatex/Gore-tex. Znova som googloval, avšak Sympatex používal iba PSI Hubík, síce top kvalita, ale i top  cena  a navyše enduro model nohavíc nerobili.

Gore-tex už bol viac populárny, ale znova pre enduro jazdcov takmer vôbec žiadna ponuka. Možnosť bola iba vo vidine nohavíc od Klim-u. Táto v našich končinách menej známa firma z USA má veľmi zaujímavú ponuku. Konečne to pravé orechové pre ADV nadšencov. Klim som spoznal cez FB ich podporou a hlavnou reklamou trojice jazdcov na KTM690 z Londýna do Sydney, kde ich komplet obliekala firma Klim [1].

 
Rozhodnutie pre Traverse...


Jeden ich model ma dostatočne zaujal a presne spĺňal moje stanovené kritéria. Jeho cena sa pohybovala od 340-400€, avšak po roku sledovania zliav a hľadania skúseností som natrafil na akciovku za 200€. Gore-tex len za 200€?..trvalo mi asi deň rozhodovania a už som objednával. Mal som jediný problém s mojou výškou a ešte ,,slobodnou“ nepupkavosťou. Objednávka v tomto smere cez internet nie je jednoduchá, avšak po komunikácií s predajcom som si vybral. Balík som mal o 3dni doma a už som skúšal. 

Rozmery...hmmm....v páse veľké, a na dĺžku super. Iná varianta proste nie je jedine šitie na mieru. Problém s pásom vyriešili kšandy, pretože dĺžku nohavíc beriem za dôležitejšiu, ako pás, ktorý nie je až takou prekážkou, než krátke gate.

 
Prvý dojem bol z nich priznám sa zmiešaný. Vyššia hmotnosť oproti ľahučkým enduro nohaviciam bola cítiť a hlavne počiatočná ,,tvrdosť“. Pripadal som si, ako v tvrdom igelite. Klim používa výhradne 3laminovaný Gore-Tex, takže tam to poznať je, ale po mesiaci jazdenia tento pocit mňa prešiel. Tieto nohavice majú extra, ale naozaj extra veľké vetracie otvory. Dôvod?..no predsa Gore-Tex, aj keď by mal ,,dýchať“ tak jednoducho textil to nieje stále je to membrána a hneď to i cítiť, hlavne tí, ktorí majú niečo také prvý krát oblečené!!!
Pre mňa novinkou bolo i použitie kože na vnútornej strane stehien. Samozrejme, že mnoho kvalitných nohavíc to má, ale ja som sa s tým stretol po prvý krát a musí povedať, že je to paráda! Obrovská pohodlnosť pri jazde v sede na ceste a i v stupačkách pri offroadových radovánkach. Proste mäkučká koža vás núti motorku stále sťahovať nohami v nádrži, tak ako sa patrí a navyše je to až úchylne príjemné a zároveň bezpečné pre jazdu.
Vetranie je tu naozaj dobré. Už počas jazdy sa dá s trochou zručnosti ovládať a tak celá príprava na blížiaci dážď spočíva v tom, že jednoducho zapnete si vetracie otvory a idete ďalej. Membránu v lete pocítite ako dosť nevýhodnú, avšak pri daždi to naozaj cítiť- ten veľký rozdiel v ,,dýchavosti“ materiálu Gore-Tex. Fungovanie vetrania je robené tak, aby najviac práce vykonávalo počas jazdy v stoji. Otvory sa nachádzajú z hornej a dolnej strany stehien a pri jazde v stoji krásne vám cirkuluje vzduch v nohaviciach. Otvory sú iné, ako na ktoré sme zvyknutí. Nemajú totiž žiadnu ,,sieťovinu“, teda do otvorov po rozopnutí zipsov strčíte bez problémov ruku! Bál som sa a stále sa bojím toho, že mi tam vletí nejaký nepríjemný bodavý hmyz a i napriek tomu, že medzi vaším stehnom a vnútrom gatí je jemná sieťka voči neviem čomu, ale bodnutie od včely to neochráni. Iné modely od Klim-u toto nemajú (okrem Overladn-u) a vetranie majú ochránené sieťkou práve takou, akou sme všetci zvyknutí. Možno je to daň za čo najlepšie vetranie, ale osobne by som tam tú sieťku prijal.

Nepremokavosť by mala byť zaručená a dokonca som našiel i stránku, kde v prípade Gore-Texového [2]

http://www.gore-tex.cz/remote/Satellite?childpagename=goretex_cs_CZ/fabrics_cont_land_c/NavLanding&pagename=SessionWrapper&navid=HomeLanding oblečenia vám garantujú záruku či prípadné reklamácie. Je to oficiálna stránka Gore-Tex a iba materiály, kde je použitý „Goráč“ možno reklamovať. 

Avšak späť k mojím skúsenostiam. Za 8tis km som nejaký lejak nezažil, vždy to boli iba prehánky, búrka, krátkotrvajúci lejak, ale nikdy nie celodenný dážď. Proste to čaro nepremokavosti funguje a keď nohavice mám, tak nikdy poriadne neprší. Pri samotnom daždi som si všimol krásne fungujúcu membránu, kvapky vody odlietavali z nohavíc, rýchlo stiekli, alebo sa hneď vytvorili  guľôčky vody ktoré hneď sfúklo pri jazde.

A čo tepelný komfort?...už na začiatku som spomínal, že sú to jednoduché nohavice bez akejkoľvek vložky. Tú tam ani nepotrebujete, je to ,,Goráč", ktorý síce dýcha, ale zima v ňom niet. Ja osobne som úplne zmenil obliekanie vrstiev pod nohavice, tam kde som nosil už 2vrstvy termooblečenia nosím iba jednu, a tam kde som nosil jednu, nosím už iba dlhšie termotrenky. Treba však zdôrazniť, že na každej motorke to bude inak, pretože každá inak zabezpečuje ochranu proti vetru.

Pred záverom musím ešte podotknúť na novo objavenú vec. Pri fotení nohavíc do tohto článku, teda po jeho napísaní som objavil na vnútornej strane gatí otvory na chrániče. Sú to  bedrové a kolenné chrániče, ktoré ponúka Klim i k dodatočnému odkúpeniu. Na jar plánujem kúpiť si set bedrových chráničov a otestovať ich.
[3] http://technical-gear.klim.com/nav/cat2/pad/0


Záver
Keď zhrniem plusy a mínusy toho oblečenia musím povedať, že model Traverse je asi jediným vo svojom segmente a robí si svoju prácu naozaj výborne. Nemá žiadne zbytočnosti, plní iba svoju funkciu. Je to jednoducho nohavica, ktorú si nasuniete na svoje chrániče a na MX topánky a vyrazíte ADV cestám. Neviem si predstaviť v nich takú cestu napr. do letného Maroka, proste v tropických teplotách by ste v tom asi zomreli. Tieto nohavice tiež nie sú robené na extra offroadové radovánky, trialové jazdenie a extra bahnenie. Sú vyrobené pre ADV jazdcov pre jazdu po šotolinkách, kde si to vypaľujete aspoň 80-tkou a vyrazíte smer východ a úplne najlepšie spravíte, ak prejdete z Ruska cez Aljašku cez západ USA, až niekde cez Chile na koniec sveta a z neho sa prepravíte na západné pobrežie Nórska, užijete si letnú Škandináviu a znova cez Rusko si to dáte až domov. Jednoducho povedané turistika pre náročných.


Sergej,


Použitá literatúra:
[3] http://technical-gear.klim.com/nav/cat2/pad/0
[4] http://www.klim.com/Traverse-Pant-4051-000.html#58050






Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára