streda 3. decembra 2014

Krátky trip dlhý trip, babie leto v alpách, A a SLO alpy

Sezóna 2014 je v plnom prúde, a ja váham kam ísť. Keďže tohtoročné počasie moc výletom
neprialo, stále sa mi môj trip odkladá. Najskôr nie sú financie, potom čas, potom počasie...a
takto stále dokola. Pôvodne som chcel ísť do IT/RAK Dolomitov a Álp, ale nepodarilo sa.
Čas ubehol tak, že už je september a ja so svojím kamarátom, s ktorým som prešiel minulý
rok UA a RO sa rozhodujeme, že ideme. Avšak znova prišli také lejaky, že celé Rakúsko, teda
jeho južná časť mala problémy zo záplavami. Kolegovi dovolenka skončila a tak o týždeň mi
neostáva nič iné ako ísť sám. Plánujem iba predĺženú ,,víkendovku“, že v piatok skoro ráno
vyrazím a v nedeľu večer prídem...

18.9.2014 štvrtok večer...
Balím sa už asi tak vyše hodiny a premýšľam, čo mi bude treba a čo nie. Ľudia často nosia
zbytočnosti, a ja tiež nie som výnimkou. Preto redukujem moje veci na minimum a po
dovolenke znova zisťujem, žeby sa to dalo o niečo viac. Ono, niekto povie, že na 3dni stačí
malý ruksak a ísť. No ja si beriem i spací vak, karimatku a celtu. To všetko mi zaberie viac
než jeden bočný kufor. Nabalenú motorku odkladám do garáže s tušením, že ráno isto niečo
pribalím

19.9.2014- piatok:
Plánujem odchod o 6-6:30 ráno. No zaspím a tak vyrážam až o 7:15. Volím smer Stupava,
tam na diaľnicu až po Graz. Cesta do Bratislavy je fajn, aj keď sa premávka hustí autami
smerujúcimi do BA za prácou. Púšťam si Scalu- kvôli rádiu, avšak Slovenské rádia majú
mizerné pokrytie aby to zachytil malý prijímač. Chytám len A a ČR rádia. Na Záhorí bol silný
vietor, mal som obavy z cesty po diaľnici, ale našťastie sa moje očakávanie nenaplnili a tak
cesta do BA je bezproblémová. V Jarovciach na pumpe zastavujem a odstojím si dlhú radu
kvôli správe „že diaľničné známky na motorky nemáme“. Presne som si to myslel, ale nevadí
skúsil som. Aby toho nebolo málo, k tomu zle odbočím, resp. neodbočím a tak si to šmírujem
na HU hranice. Otáčať sa a do protismeru som ísť nechcel, i keď som bol úplne sám na ceste.
Otočiť sa dalo až na hraniciach, rovno pred očami dopravákov. Po otočke už som nezabudol
odbočiť a prichádzam na hranice, kde hľadám predajné miesto pre známky. Označenie tam
bolo zlé, a tak omylom sa krútim na parkovisku, ako na kurze autoškoly. To že som porušil
XY dopravných predpisov asi nikomu nevadilo, a ani to, že som šiel krížom cez chodník
a pomedzi zábrany. To všetko videl Rakúsky policajt odstavujúc kamióny, ale nevravel mi na
to nič. Kupujem si diaľničnú známku 10dňovu za 4,90€, pýtam si ju v nemčine, no neskôr pri
ďalšom zákazníkovi zisťujem, že predavač bol Slovák. Veru, dávno som si nepokecal
s našincom nemecky...

Trasa do Wien bola štandardná, premávka zhustená, ale bezpečná. A aby som nezabudol,
nutne som tankoval za krásnych 1,62€!! Do Wien vstupujem v čase rannej špičky, no na
obchvate sa to dalo prežiť a bezproblémovo sa držím v pruhu pre smer I, SLO. Už som sa
nemohol dočkať, kedy vypadnem z okolia Wien. Jazda po 4prúdovke počas toho chaosu mi
nepridávala na pocite bezpečia a pruhy sa postupne zúžili na 3 a neskôr miestami na 2. Táto
diaľnica je spočiatku nudná avšak neskôr sú tu ,,tunelíky“, pekné zákruty a mosty z výhľadmi.
Nuda tu nie je a pre tých ktorí potrebuje rýchly presun je to výhodné. Pred Graz-om stojím
a rozhodujem sa čo ďalej. Rozhodnutie padlo na Wolfsberg. Tam schádzam z diaľnice.
Znova mi klesol stav nádrže, a tak tankujem. Avšak mimo diaľnic sú ceny fajn 1,38-1,407€
za liter. Doplním plnú nádrž a počítam diaľničnú spotrebu, ktorá vychádza cez 5l/100km.

Smerujem si to na SLO hranice, no po ceste ešte zbadám na kopci dáky kostolík, tak sa
k nemu vyberiem. Konečne dáka bočná cestička, ktorú si užívam. Na vrchole je parkovisko,
teda skôr také odpočívadlo, kde stojím a prezliekam si jednu vrstvu termooblečenia. Ku
samotnému kostolu sa nedalo dostať, pretože bola tam závora a ku kostolu ešte chýbalo
500m.

prvá pauza s dlhším oddychom



Pri ceste na SLO hranice ešte hľadám dáku reštiku, nejaké to menu, no nikde nič, a keď hej
tak zavreté. Dôvod bol jasný, 14:00 a čas ich siesty, ako som si už dávnejšie všimol. Tesne za
hranicami prichádzam do mesta Dravograd a volím smer vpravo na Ravne na Koroškem
a Črna na Koroškem. V Črne odporúčam smer Koprovina. Z googlemaps som si tu našiel
peknú šotolinkovú cestu a tak ju i hľadám. Konkrétne je to Logarska cesta a vrelo ju
odporúčam.

Pár kilometrov prudko do kopca v stupačkách. Musím si zvykať, že motorka je ťažšia, no
zvykám si rýchlo a sem tam si to ,,brnknem“ do driftíku. Som tu ale sám, tu človek musí byť
opatrný. Postupne narážam i na osady s obyvateľmi. Prichádzam ku obci Solčava, no mierim
to ďalej podľa tabule Sv. Duh. Na mape svoju polohu nepoznám, bo tá má mierku 1:800 000
i keď treba podotknúť, že má tam toho veľmi veľa poznačeného. Vedel som, že mierim späť
ku hraniciam SLO/A. Pokračujem si to po štrkovej ceste a užívam si otvorené panorámy,
ktoré mi príroda ponúka. Stretám i anglicky hovoriace auto obsadené s dvomi dôchodcami.
Čo tu tí robia netuším, a možno ani oni sami netušia. Po skončení tejto krásnej cesty som sa
dostal na cestu do Pavličova sedla, kde vrchol tohto sedla tvorí už spomínaná hranica.
V Rakúsku sa pripájam na cestu č. 82 a znova mierim smer SLO. Tá cesta je ukážková!
Stretám tu mnoho motoriek a je i dôvod. Prvotriedny asfalt s prvotriednymi technickými
zákrutami, nič lepšie už asi niet. Na vrchole je opäť hranica, kde je reštaurácia a ja pauzujem.
Po dokončení občerstvenia sa pripájam za dva cruisery od Triumphu. Na prvom je chlap a za
ním ide na svojom žena. Bál som sa že sa budú šuchtať, ale nešuchtali sa. V zákrutách dolu
kopcom tomu riadne nakladajú, a ten chlapík rieši zákruty jednoduchým štýlom: na začiatku
to oprie o stupačky a krásnym škrkotom ju tak celú prejde“..tento štýl sledujem asi tak 20km
a len krútim hlavou.

Logarska cesta zaručuje súkromné vyhliadky na krásnu krajinu v SLO

Mal som cieľ, že pôjdem do Triglavu, no Slovinské značenie ma napája len na diaľnicu, čo
som nechcel. Idem len naslepo a tak som sa omylom napojil na cestu späť do Rakúska. Po
zistení tejto informácie som to viac neriešil, cesta bola pekná a prázdna, čo sa o tých
predchádzajúcich povedať nedalo. A tak sa opäť ocitám v Rakúsku. Už hľadám i ubytovanie.
Hľadám výlučne kemp, no je vidieť že už Hauptsezon skončila a i ,,Zimmer Frei“ už nie je
,,Frei“. Prichádzam do Klagenfurt-u a chcem isť na Feldkirch im Kärnten. Znova sa
napájam omylom na diaľnicu do Villach-u. Po ľavej strane vidím jazero a tak schádzam
ihneď dolu hľadať dáky kemp. Našiel som tu NIČ!! Akýmsi spôsobom mne neznámym sa
dostávam podľa miestneho značenia cez hory do Osiach-u. Boli to miestne lazy, ale samotný
prechod bol znova šotolinový. V Ossiach-u som našiel kemp, resp. nasmeroval som si to
ihneď od prvého, ktorý som našiel. V kempe na recepcií nik nie je. Chvíľu postávam
a študujem čo a ako. Už sa chystám zvoniť na zvonček, no z diaľ na mňa kričí teta recepčná.
Zdravíme sa a ona na mňa po ,,Americky“ opravím ju so slovami ,,bitte Deutsch“ alebo ,,pa
Rusky“
. Po krátkom rozhovore mi ukáže, čo kde a ako. Je to tu pekné, ale teta mi hútorí dačo
o Maďarsku. Nerozumiem jej, domnievam sa, že tu má dákych motorkárov z HU..Ukáže mi
,,Platz“, páči sa mi to tu a ideme mrknúť na cenu, so slovami: „nejakú lacnú variantu
pozriem“
. Prichádzame opäť do recepcie a ona v tom: „Du bist nicht Ungarich, du bist von
Slowakei“
a ja sa smejem že ,,ja natürlich“ a dochádza mi čo myslela tými slovami predtým.
Ukazuje mi cenu a dohadujeme sa na 16€ na noc, čo je super. Rozkladám sa a idem večerať.
V reštike si dávam pivo a pýtam si omeletu. Slečna nerozumie bo som nepovedal ,,Omellett“
ale ,,Omellette“! Aj sa jej pýtam na heslo ku Wifi, lebo to jediné som sa zabudol opýtať na
recepcií. Slečna na mňa spustila rýchlo a nezrozumiteľne niečo o cenách a o dĺžke pobytoch.
S úsmevom vravím ,,nicht verstehen, ich bin hier nur eine Nacht“...Smeje sa so slovami
,,Momment“ a prinesie mi značkový tablet s internetovým pripojením. Rýchlo pozerám čo
potrebujem a tablet vraciam s ďakovaním. Dojedám omeletu zo 7mich vajec a kusom syra
a platím spolu 12€ za túto ,,ľahkú“ večeru.

Idem drichmať, no dostať sa pod môj ,,antirosa“ systém je trošku problém, ale snažím sa
zaspať. Zisťujem prítomnosť hojného počtu komárov, ktoré ma atakujú. Toto na recepcií
nepovedali!, ale som zvyknutý z rybačiek, zopár štípancov mi neublíži. V noci bolo teplo, ale
padala i rosa asi 3krát. Ráno bola plachta mokrá, a tak ju suším aspoň ako sa dá. Píšem si tieto
všetky poznámky do denníka, ktorý je mojou novou súčasťou motovýletov. Ráno tým
zabijem asi tak 80minút.

Prvý deň cesty 730km.
Taký malý neporiadok.... :)


Deň druhý 20.9.2014- sobota:
O 8:30 ráno si velím odchod z kempu v Ossiachu. Cieľ bol pojazdiť nejaké tie známe
i neznáme horské priechody. Najskôr zamierim do Villach-u, kde sa trošku pomotám po tom
peknom meste a naberám správny smer. Trošku mi to trvá, pretože rakúske značenia sú iné
a treba si na ne zvyknúť. Chcem sa dosať cez Turrach Höhe na Sölkpass. Samozrejme sa
nejakým spôsobom dostávam tam kam som konkrétne nechcel, ale neriešim. Cez Arriach-
Himmleberg- Patergassen
sa dostávam na hľadanú Turrach Höhe. Tento horský prechod je
vo výške 1763m n. m. Z južnej strany bola cesta miestami tak strmá, že jedno auto šlo jeden
úsek na 1tke. Na vrchole klasická scenéria, parkoviská, centrum pre turistov, obchody,
reštaurácie, hotely a podobné záležitosti. Ani ma nenapadá zastavovať, toto nie je nič pre
mňa. Zastavujem iba pod horou na z druhej strany a pozerám do mapy. Hľadám cestu ako sa
dostanem na Sölkpass. Treba ísť smer Murau a tam vľavo.

V Murrau mi pre smer Sölkpass miestne značenie ukazuje uzávierku, no nejako tomu
neverím. Preto pokračujem a neľutujem. Cesta je prekrásna, je úzka, kľukatá a veľmi pekné
prostredie. Je iná ako doteraz, nie je taká gýčová, ale mení sa. Južná strana bola veľmi
technická, ťažké stroje tu mali problém a pre začiatočníkov by som ju ani neodporúčal.
nuda s fotoaparátom :)

zákruty okolo nohy na Solkpasse


Vracáky boli fakt okolo nohy, podraďovať do 1tky sa len tak často sa u mňa nevidí. Na
vrchole fotím a fotím a fotím. Vrchol je krásny, pasú sa tu kravičky, sú tu zosuvy kameňov
a pod. Tesne za vrcholom si dávam pauzu a obedujem. Je tu odpočívadlo, lavička, stolík
a moje Adventure menu, ktoré prvý krát skúšam. Do toho tie krásne scenérie, zvuky motoriek,
ktoré sa ženú hore údolím a sem tam i krásne ticho odprevádzané zvukom horského vetra.
Dojedám však rýchlo. Z jednej hory vidím blížiaci sa dážď. Kým prídem dolu, ujde sa mi
zopár kvapiek. Podľa smeru mrakov nerozhodne vyberám ľavú či pravú stranu. Rozhodujem
sa pre ľavú, a tak pod sedlom smerujem na okolie Dachsteinu. Podľa turistov je to očividne
tiež turistická oblasť, i premávka je zhustená. Dá sa ísť až priamo pod Dachstein, ale je to
jednosmerka s plateným mýtom. Pokračujem ďalej pre môj novo zvolený smer a to Salzburg,
ba možno i Orlie hniezdo. Pred Salzburgom v Hallein-e je smer Berchtesgaden. Za
hranicami so mnou príroda sa už nebabre a púšťa na mňa postupne dážď. Napadá ma, že sa
ubytujem a ráno by som vyrazil smer Orlie hniezdo. Zbadám kemp a idem sa teda opýtať na
nejaký bungalov. Pani na recepcií mi najskôr nerozumie, čo od nej vlastne chcem a púšťa na
mňa po ,,Americky“...znova používam frázu že radšej ,,pa Rusky“, smeje sa a prechádza teda
na Nemčinu. Ale voľné nemá nič, iba pre stan a ten ja nemám. Rýchlo nasadám a valím smer
Salzburg, pretože tam neprší.

Urobil som úplnú zbytočnosť, že som šiel do mesta a neriešil som tom diaľničným
obchvatom. Snažil som sa dostať do nejakej obce na okolí s kempom, ale nič také. V centre
žiadne značenie, iba uzučké uličky a množstvo aut. Potím sa pod prilbou a dokonca sa
dostávam i omylom na autobusovú stanicu. Nejakým spôsobom som zbadal smer -A2jka.
Rýchlo ho volím, ale na diaľnici opäť prekvapenie. Opravujú cestu, iba jeden jazdný pruh tam
bol a to i na ňom nakladali nefunkčného Golfa. Predbiehať sa tu nedalo, všetko bolo veľmi
úzke. Ticho si vravím, že ma už nič nemôže prekvapiť a rozhodiť.
tam za kopcom niekde je Orlie hniezdo

Už viem, ktorým smerom sa budem uberať. Mattighofen bol vždy môj taký malý sen. Vidieť
ako sa vyrábajú KTM-ky som chcel už od čias kedy som listoval po nete cestopisy o alpách.
Avšak už cestou do továrne sa obzerám po ubytovaní. Je vidieť, že som mimo álp, toho
ubytovania tu až tak niet. Prichádzam do Mattighofen-u, ono tých tovární je tu viacero.
Osobne som bol iba pri dvoch, a to nejaká ,,Race“ a potom pravdepodobne hlavná, kde
produkujú väčšinu motocyklov. Narýchlo fotím a riešim problém z rýchlo zapadajúcim
slnkom. Na miestnej pumpe sa pýtam na kemp, samozrejme najskôr mi mladá nerozumela
a potom nevedela. Vedel som, že pri Mondsee toho bude isto veľa. Trošku ťahám za plyn
a hľadám ubytko. Mal som v konečnom dôsledku viacero problémov: žiaden stan, mraky za
mnou, drahé hotely a plné bungalovy v kempoch. Urobil som viacero chýb, za čo som si
patrične nadával a tak po 1,5h hľadaní a váhaní som sa ubytoval za „krásnych“ 55€ na noc.
Bolo to čisté zúfalstvo a šťastie domáceho. Lenže, vybalil som sa a začalo výdatne liať. Na
druhú stranu treba povedať, že penzión bol čistý, ubytovanie na úrovni a v cene internet
a raňajky. Hold Rakúsko a iné štandardy. Po pive pozerám telku a spokojný si píšem zápisky.
Zhasínam a pozerám Eurošport..nestihol som si povedať sám seba ani ,,dobrú noc“
a zaspávam.
Druhý deň spravených 530km plných zákrut.


Deň tretí 21.09.2014- nedeľa:
Ráno sa zobúdzam o niečo skôr. Chcem si nachystať veci a rýchlo sa najesť a vyraziť. No
v noci viac krát priam lialo a ráno to nie je o nič lepšie. Po výborných raňajkách sa balím
a volím ,,dažďový program“. Teda dávam si plexi na helmu, čo som nemal asi tak 3roky,
chystám si nepremok v zložení bunda a nepremokavé ponožky. Trošku si prajem, aby aj
pršalo, lebo chcem otestovať Gore-Tex nohavice. Ako býva zvykom, nachystám sa na lejak
a ono neprší. Idem iba po mokrých cestách medzi mrakmi. Samozrejme, že vodu mám hneď
v topánkach a nadávam si, že čo som si tie ponožky nedal hneď. Ako sa pozerám do mapy,
tak zisťujem, že po tej tme som dal tomu riadny kus. Spal som pri Attersee niekde pri
Weissenbach-u. Hneď za penziónom som odbočil na 153jku. Túto cestu odporúčam
všetkým. Je tu údolie s pomerne divou malou riečkou v krásnom prostredí. Keďže idem po
mokrej ceste, nedá sa to tu tak ,,užívať“ a tak premýšľam ,,že kadiaľ“. Stále sa snažím ísť
medzi mrakmi a smer východ. Cesta ubieha rýchlo, už som na ceste č. 145 do Hallstat-u,
konkrétne mesta Liezen. Cesta je síce mokrá, ale svieti slnko. Uvedomujem si jednu vec, že
mám asi membránové topánky, ale membrána je daná opačne, tá voda nie a nie von, ale dnu
ihneď.

V Liezen-e pozerám do mapy a volím kúsok v smere Spital am Pyhrn. Trošku mám väčšie
možnosti s počasím a radšej vyhľadávam kľudné cesty 2. či 3. triedy. V tejto prekrásnej
prírode niet ničoho ľutovať. Jednoducho krása, ticho a pokojná premávka. V Altenmart-e sa
napájam na 115tku a držím si smer Mariazell. Už sa ani na mapu nepozerám, pretože návestí
do tohto mestečka je veľmi veľa. Zväčša sa ide v údolí, žiadne panoráma či vysokohorské
sedlá.

Ako tak zo značenia pozerám som v Wildalpen. Táto oblasť podľa všetkého je až po
Mariazell, či kúsok za ním. Na začiatku Mariazellu tankujem, cena bežná 1,38€ za liter a moja
4litrová spotreba. Na pumpe sa rozhliadam a po analýze meteosituácie vychádza verdikt, že
pohoda s mrakmi končí. Všade lejaky, protiidúci motorkári ktorých stretám sú
v nepremokoch, cesta je mokrá. Ja znova zázrakom nič..proste nič..vždy si nájdem cestu
medzi mrakmi. Miestami idem asi tak 10min pred dažďom. Aj mi treba obedovať, ale volím
radšej cestu sucha ako sýtosti.

Blížim sa postupne viac a viac z álp do nížiny, smerom ku Wien. V Neustadt-e nutne
zastavujem s potrebou pauzy. Zopár hodín som v kuse na ceste, hlava, tvár, uši, oči potrebujú
oddych a malú masáž. Pred Wien vidím lejak, už sa definitívne rozhodujem, že
„nepremokponožky“ treba nasadiť a jednu vrstvu termoprádla vyzliecť pre prípad rýchleho
nasadenia vrchného nepremoku. Po vykonaní všetkých úkonov mraky miznú. Je to
neuveriteľné. Odtiaľto už mám iba zástavku za mestom na neskorý malý obed a valím to na
diaľnicu. K tomu obedu, znova skúšam Adventure menu. Konkrétne ide o žemľovku
z jablkami. Ohrievam, no akosi mi to nejde, a tak je žemľovka málo teplá, ale zato veľmi
chutná. Odtiaľto už bola cesta pomerne nudná, diaľnica a diaľnica. Wien štandardne a za ňou
tiež, teda až na drobnosť v podobe pobláznených Slovákov z BL značkami. Ako tak
prichádzam na hranice, vidím BA v lejaku. Kým prídem do BA dážď nikde a ja sa už len
nahlas smejem ☺.. Aby toho nebolo málo, za Stupavou stojím a kontrolujem mobil, keďže
som mal stále problémy zo sieťou. Ten dážď, čo bol na Záhorí sa znova presunul a cestu
domov mi spestrovali dve dúhy.

Prichádzam domov okolo 18tej večer. Znova celý deň v sedle, ale zato spokojný ako za celé
leto nie. Nulujem počítadlo z dnešnými 620km a celkovými 1800km.


Záver:

Tento záver píšem až z odstupom času, teda niečo cez 2mesiace. Je teraz otázne, či je to dobré
alebo nie. Avšak beriem to tak, že mám na celý výlet ,,triezvejší“ pohľad. Celú víkendovku
som bral ako rýchly výlet pre nedostatok času a nepriazeň tohtoročného počasia. V týchto
končinách som ešte nebol. Porovnávať to z niečím iným ako bola minuloročná Ukrajina sa ani
nedá. Príroda, krajina, cesty a služby v Rakúsku sú na výbornej úrovni, to azda vie každý.
Mne osobne tam chýbalo také to čaro dobrodružstva, jednoducho stále to isté, zákruty, kopce,
kravičky, kvalitný asfalt a niekedy turistický gýč. Avšak nebol by som to ja, aby som si to
neužil, v podobe mätúcej nemčiny, obedom v horách, spaním pod plachtou plnou komárov,
alebo hľadaním ubytovania mimo sezóny. Samotné alpy by som odporučil všetkým, mnohí sa
tu naučia jazdiť v zákrutách, ja sám som pocítil zlepšenie, ale napr. taký Sölkpass dal zabrať
nejednému motorkárovi. Služby na vysokej úrovni, to poteší nejedného pohodlného človeka,
ale ceny nepotešia nejedného Slováka ☺. Ja som za 3dni a 1800km minul cca 190€, aj vďaka
nízkej 4,2l spotrebe a celodennému jazdeniu. Či sem pôjdem o rok či dva netuším, viem že už
iba so stanom a s odstupom času.

P.S.: toto čítanie, teda súpis poznámok by som nebral ako cestopis, ale iba ako také spísanie
toho čo som videl zažil. Pre mnohých z Vás nič nové, ale pre mnohých zase cenné informácie
o tom ako to v tých končinách funguje a vyzerá. Koniec koncov, kto to celé prečítal až sem,
tak ho to zaujalo, čomu som rád.

Všetky fotky si môžete pozrieť TU!!



Sergej,


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára