streda 22. júna 2016

KTM Festival Bělá pod Bezdězem 2016

Tak ako je zvykom už niekoľko rokov sa i tento rok v Bělej pod Bezďezem uskutočnil festival motocyklov KTM. Tento rok som bol premiérovo jeho účasťou i ja.
Známy areál Motorland je preslávený svojou jedinečnosťou. Na svoje si tu prídu všetky kategórie motoršportu. Tento rok si KTM pripravila na test svoje novinky, ale i niekoľko motocyklov zo svojej stálej ponuky. Prvoradé boli novinky v podobe Duke 690/R, SuperDuke 1290/GT a ako bonus som si doprial 1190 Adventure R, Freeride E-XC, Freeride 350.

As it is tradition for several years, even this year the KTM Festival was held in Bělá pod Bezdězem. This year I was part of it for the first time. The famous areal Motorland is unique. This year KTM has provided us with newcomers such as Duke 690/R, SuperDuke 1290/GT and as a bonus I tried out the 1190 Adventure R, Freeride E-XC and the Freeride 350.


Duke 690
Priznám sa, že som sa mierne obával tejto motorky. So svojou výškou 193cm som nevedel, či sa vôbec poskladám na tento rozmerovo malý motocykel. Našťastie som to nejako zvládol a jazda mohla začať..


I had mixed feelings stepping on this bike. With my height of 193cm I was afraid that I would not fit on this small bike. Somehow I managed, and the ride could begin.

Po štarte nastalo typické bublanie jednovalca. S jednovalcami nad 600ccm skúsenosti mám, ale toto po rozbehu vôbec nebolo poznať. Do otáčok šla ako strelená a také to poctivé kladivo som v tom nevnímal. A čo vibrácie typické pre veľkoobjemový jednobuch..? Takmer žiadne, neveril som, že pod nohami mi bije známy vibrátor LC4.

After start, you heard the typical sound of the one piston engine. I acquired experiences with the one piston engines above 600cc a long time ago. But this was different.  You would not know. The bike responded very well in high torque. What about the vibrations of such a big one piston engine? I was very surprised. You could not even feel them. I could not believe, that between my legs is the famous LC4. 

Ako druhé mi prišla na um tá istá myšlienka ako aj kolegovi Petrovi Fryčovi ,,tá motorka nemá vůbec prědek“. Vidíte iba rajdy, palubovku a potom asfalt. S Duke 690 som strávil 30 testovacích minút a bol som za ne vďačný, pretože to bola drobná predpríprava na Duke  690R.


My second thought was same as of my colleague Peter Fryč. ,,that bike doesn’t have any front!“. You can see only the steering, dashboard and then the road. With the Duke 690 I spend 30 testing minutes, and I was grateful for them because it was the preparation for Duke 690R.



Duke 690 R
Rozdiely oproti klasickej verzii vidíte už na prvý pohľad. Hlavným prvkom okrem inej grafiky kapotáže je typicky ,,R“ orange rám, ktorý KTM dáva na svoje R-kové modely. Ďalej je tomu prispôsobená ergonómia, iné stupačky, podvozok, priesvitné veko filtra a nakoniec športový výfuk z dielne Akrapovič.


You can see differences between the 690 and 690R for the first sight. The key element, besides the graphics of cowling is the ,,R“ orange frame which KTM provides for their R-series. Next up is the ergonomics. Different standpipes, chassis, transparent filter cap and last but not least a sport exhaust from Akrapovič.

Duke R sme prevetrali na okruhu, za ktorý si mimochodom organizátor zaslúži pochvalu, pretože ho poskladali na mieru tomuto motocyklu. Celý okruh spočíval v troch rovinkách, jednom prudkom vracáku, tiahlymi zákrutami a dvomi prekážkami, ktorým sa bolo nutné vyhnúť.

I took the Duke R to the circuit. (The organizers have a big plus for it, making it for the particular bikes) The whole circuit consisted of three straights, one steep hill, long curves and two obstacles you had to avoid.

Už po štarte dal o sebe vedieť pán Akrapovič, teda po tom, ako sa rozsvietili budíky a všetko zapípalo ako malo. Hneď po rozbehu som si musel svoje dlhé nohy zalomiť ešte viac dozadu než u ,,hladkého“ Duka.

Right at the start you could hear Mr. Akrapovič and his work. Well, right after I broke my legs even more as on the standard Duke. The first lap was getting used to the bike and together with Peter. Luck for me was the warning of my college. ,,the left turn slips“. So after the first lap, I was aware of it.

Prvé kolo bolo spoznávanie a v podstate sme ho s Petrom prešli spoločne. Šťastím bolo i upozornenie kolegu z CMN ,,levý vracák klouže“. Takže, po prvom otestovaní ,,klouzavého“ vracáku som si dal naň v ďalších kolách pozor a radšej nepokúšal pani šťastenu.


Priznám sa, motorka je silno návyková a musel som sa krotiť, aby som nepodľahol jej funfactoru a podozrivému sebavedomiu, ktoré som po niekoľkých kolách s ňou získal. Po 20 minútach  som zazrel pána s práporom a paráda skončila. Spomínaných 20 minút je málo, ale malý Duke R mi dal riadne zabrať. Vlastne dal zabrať všetkým, ktorí ho trošku prevetrali na okruhu.

I have to admit. The bike was like a drug. I had to calm myself down for not stepping into the bikes fun factor and high self-esteem. After 20 minutes I saw the man with the chequered flag and the fun was over. 20 minutes is not that much, but the little Duke R gave me hard time. He gave a hard time for everyone who tried it out on the circuit.


Výhody Duke R vs. Duke
-športovejší posed s kvalitnejšími komponentami
-koncovka výfuku Akrapovič, vyššie zdvihy pérovania
-nevýhodou je pochopiteľne vyššia cena

Duke R vs. Duke:
-Sporty seat with more quality components
exhaust made by Akrapovič and higher suspension
Disadvantage: higher price



1190 Adventure R..
Novinka to síce nie je, ale už nejeden piatok mi táto motorka nedala spať. Na výstavách som ju niekoľko krát  sedlal, ale jazdil prvý krát až teraz.


Motor o 1190 kubíkov ukončený, ako inak, Akrapovičom. Čo iné si jazdec môže priať a už po štarte bolo jasné, akým tónom bude hudba hrať. Znova ďalšia návyková záležitosť so 150koňmi na zadnom kole. Test spočíval v 45min jazde v tandeme so SuperDuke 1290, na ktorom si to užíval pre zmenu Peter.

Being not a newcomer, this bike made me sleepless nights. On exhibitions I just sat on her, but luckily this was my first time. Engine 1190cc ended as usual by Akrapovič. What else does a rider want?! Right after the start you knew how the notes will sound. Again a 150 horse powered addiction on the rear wheel. The test was 45 minutes in a tandem with the SuperDuke 1290, on which this time, enjoyed the ride Peter.


Z mojej strany boli opäť obavy pre moju výšku, ale nie pri jazde na asfalte, kde ergonómia bola výborná, ale jazdou v stupačkách. Tu, pochopiteľne, by som si musel rajdy posunúť vyššie a dopredu. Dokonca viac dopredu, než som zvyknutý, a pre turistiku dal určite iný štít.


From my side, the fear was again my height, but not on the asphalt, where the ergonomics were great, but on the standpipe. Here I would have to adjust the steering more up, and forward. Even more forward than I am used to. For the touristic I would choose a different shield. 

Po 45min jazde, pri ktorej som vyskúšal všetky typy ciest musím uznať, i keď nerád, že tá elektronika tu má svoje opodstatnenie. Motorka obsahuje niekoľko jazdných režimov, pričom ja som jazdil na Šport a Street. Režim Street bol oveľa prívetivejší na pohyb pravým zápästím, avšak kto má v rukách cit, tak režim Šport na ceste prepínať nebude.

After 45 minutes riding on every type of road, I have to admit the justification of the electronics. The bike has several ride regimes, (I rode on Sport and Street), The street regime was better for the movement of your right wrist. If you have a good feeling in your wrist you won’t even turn the Sport regime off on the road.

V krátkosti by som Adventure R zhodnotil takto:
 + klady: motor, ovládateľnosť, prepojenie jazdec/ motorka,
 - zápory: ochrana pred vetrom, na danú kategóriu prebytok výkonu, ovládanie smeroviek

A short evaluation:
+ pros: engine, handling and the connection rider/bike
- cons: wind protection, for this category an excess of power, control of the blinker

Freeride E-XC
Na začiatok musím znova pochváliť za postavenú trať. Niežeby som sa prikláňal neobjektívne ku KTM, ale z tohto som bol naozaj nadšený. Trať nebola ani enduro, ani trial, proste freeride.

Again, I have to commended the build circuit. Not to take sides, I really have to admit that the track was really well made, nor endure, trial but just freeride.

Na elektrickom motocykle sedím po prvý krát, síce sa teším, ale mám i obavy, pretože hneď ma čaká ostrý test na trati. Aby toho nebolo málo, omylom sa dostávam na ťažšiu červenú trať, ktorú jednoducho musím prejsť.


Sitting first time on an electronic bike, really looking forward to it but having doubts. For my mistake, I got myself to the harder red track, which I now have to made.


Posed a ovládanie je na E-XC  iné v podobe bŕzd. Ľavá ruka ovláda zadnú brzdu a pravá prednú brzdu. Na čo si treba zvyknúť je prázdny priestor pred nohami. Žiadna radička, žiadna zadná brzda. Je to nezvyk, ale chce to iba trochu času a zafixovať si to do hlavy, pretože v krízovkách šliapete a mačkáte ,,do prázdna“.

The seat and handling of the bike is just in the brakes. Left hand controls the rear brake, right hand the front brake. You have to get used to the feeling of the empty space under your legs. No transmission handle, no rear brake. It just takes a bit of time.

Čo musím pochváliť je jemnosť ,,plynu“. Ja som ho mal podľa slov organizátora na 3 stupni, čo je vraj najlepší. Priznám sa, neprepínal som nič a celú jazdu som absolvoval na 3 stupni. Obavy zo zlej dávkovateľnosti výkonu som pochopiteľne mal, ale po pár kolách to šlo bezproblémovo. Dokonca som skúšal i to čo sa v endure nemá - ostať stáť v kopci. Opäť žiaden problém a jemným pohybom pravého zápästia som sa krásne odtiaľ dostal.

I have to commended the softness of the gas. I had it according to the organization on the third level, which is the best. Honestly, I switched no button and I absolved the whole ride on the same level. I had worries about the power, but after a few laps I had no problems. I even tried what you should not. Stopping on the hill. Again, no problem for the bike. With a slight movement of the right wrist I was on my way.

Celá jazda trvala  20 minút a opäť nesklamala, pretože som ju skončil s kŕčmi v rukách, prepoteným trikom a jedným pádom.

The whole ride lasted 20 minutes and I was impressed. I finished with cramps in my hands a sweaty shirt and just one fall.

Freeride 350
Po malej prestávke z jazdy na E-XC presadám rovno na prvotnú 4t 350tku. Obzerám motocykel a hľadám čo mi na ňom vadí a čo nie. Zamýšľam sa nad dvojitou koncovkou výfuku, ktorá sa mi zdá zbytočná a ihneď by som ju nahradil jednotnou.

After a small brake, I am again sitting on the bike. This time it is the Freeride 350. I am looking at the bike and trying to figure out what I like on the bike and what I don’t. Looking at the double end of the exhaust thinking that I would immediately replace it.


Sadám a idem jazdiť. Znova je nutné sa preorientovať na ,,normálny“ motocykel. Po pár metroch hádžem za hlavu zvyk z E-XC a zvykám si na 350tku.  Keďže Freeride nie je o rýchlom endure, ale o technike, tak má krátke prevody. Na 1tke môžete na záhradke jahody okopávať, na dvojke môžete venčiť svojho maznáčika a trojka sa podobá i pohybu. Celá trať sa dala prejsť na 2-3prevodovom stupni. Dokonca i najstrmšie výjazdy s miernym spojkovaním som zvládol na 2jke. Mojich testovacích 20 minút som si už užíval. E-XC model mi ukázal, ako to mám jazdiť, a tak mi 350tka ukázala, že to šlo i rýchlejšie. Samozrejme ku koncu s pribúdajúcou únavou to položím v najstrmšom výjazde, kde sa opäť overila výhoda malej hmotnosti, a tak nebol problém vyliezť spod motorky a ísť ďalej.


Heading to the track, reorienting my-self to the normal motorcycle (after the E-bike). After a few metes I got used to it and forgot about the E-XC. The Freeride isn’t about the fast endure, but about the technique and riding style. The bike has short gears.  On the first and second gear you can easily take out your dog. You can make the lap on the circuit on the second and third gear. Even the steep hills I could make on the second gear, with a little help of the clutch. I really enjoyed my 20 minutes of testing. E-XC showed me, how to ride on the track. The 350 showed me that it could be done even faster. Of course with growing fatigue I have put it down on the steepest exit. The weight of the bike is small. There was no problem getting up.

E-XC vs. 350cc:
-elektrika je výborná na naučenie, s minimom offroadových skúseností
-4t 350tka si už vyžaduje nejaké tie skúsenosti a rozhodne je vhodnejšia pre tých, ktorý už s endurom niečo zažili
-dovolil by som si povedať, že elektrika je po čase pre skúsenejšieho jazdca nudnejšia. Iba pridávate výkon a brzdíte. To sa s 350tkou nedeje a viac ju musíte ovládať klasicky -ako každú inú motorku
- v poslednom rade spomeniem 2t 250ccm, ktorý som síce netestoval, ale zo slov kolegov, jednoznačne pre naozaj skúsených

E-XC vs. 350cc
The electric bike is really good for learning with minimum of off-road experience
-4 stroke 350 needs some experience, but she is better for people that have a little bit of off-road experience
I can say, that the electric bike is after some time boring for an experienced rider. You just brake and pull the throttle. You can´t do this with the 350 because it is a classic bike
At least, I mention the two stroke 250, which I did not tested, but after speaking to colleagues definitely for experienced riders

To je z môjho skromného amatérskeho pohľadu všetko. Do Bělej sa určite v budúcnosti rád vrátim a budem sa tešiť na ďalšie novinky, ktoré si pripraví KTM o rok. Čo mi tento festival dal, bolo potvrdenie slov jedného Dakarského jazdca: ,,Jízda na motocyklu je souhra všech svalů. To potvrdilo testované športové náčinie, a ja som tak deň ukončil riadne unavený.


This is all of my humble amateur point of view. Certainly, I will return to Bělá in the future and I will look forward for the newcomers which KTM provides us in the future years. This festival proved to me the words of a famous Dakar rider: ,, Motorcycling is a summary of all muscles . " and I finished the day really tired.




Photos made for KTM by:
David M. Bodlák, Jakub Koudelka, Jan Stárek, Peter Dužek

Camera: Gopro Hero 4 Session

Text: Sergej

https://www.facebook.com/sergejdesign/


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára